Pénteken délelőtt bemutatta programját Vitézy Dávid főpolgármester-jelölt. A kvázi kampánynyitót a Fonó Budai Zeneházban rendezték meg.

Karácsony, Vitézy
Azt ígérik, rá se lehet majd ismerni Budapestre: ilyen lesz a főváros, ha Vitézy Dávid váltja Karácsony Gergelyt – bemutatták a terveket (Fotó: Facebook/Vitézy Dávid)

Vitézy Dávid – a 38 éves közgazdász-urbanista civil jelölt, de az LMP támogatja – azzal kezdte programbeszédét, hogy Budapestnek nincs még öt éve "gyurcsányozásra és orbánozásra". Úgy értékelt, hogy a 2019-től regnáló városvezetés 

permanens ellenzéki miniszterelnök-jelölti kampányközpontot kreált a városházából.

A főváros politikai csatatérré vált, csakhogy közben Budapest tényleges problémái elsikkadnak, ezek megoldásán nem dolgozik senki. "Lájkbajnokság van, ami alatt Budapest lemaradt Prágától és Varsótól, Bécs pedig már a kanyarban sem is látszik. Pedig sokkal több van ebben a városban" – fogalmazott. 

Hogy ezt bebizonyítsa, egy 101 fejezetből álló stratégiát állított össze a stábjával. Ennek kapcsán azt kérte, hogy "minden mondatát kérjék rajta számon". Úgy tekint a főpolgármester-jelöltségre, mint egy ötévente kiírt álláspályázatot. Most be szeretné mutatni, hogyan lehet arra a rangra emelni a fővárost, amire hivatott. Megjegyezte, hogy Budapest egyszer már megcsinálta, hogy a világ leggyorsabban fejlődő városa volt (Chicago mellet) és ez reprodukálható. Csakhogy ehhez kell egy jó városvezetés. A jelenlegi ugyanis magára hagyta a külsőkerületekben élőket és elfelejti, hogy Budapest nem csak turistákból áll.

Igaz, hogy az uniós forrásokat befagyasztották, igaz, hogy a kormányzati politika miatt szűk a mozgástér, de még ezzel együtt is sokkal többet lehetett volna tenni ebben a ciklusban – szögezte le.

Milyen lesz Budapest, ha Vitézy Dávid a főpolgármester?

Vitézy Dávid úgy folytatta, hogy új városvezetésnek kell munkához látnia, mert vaskos probléma, hogy egy Budapest méretű városban nem hogy tíz, egy szimbolikus beruházás se zajlik. "Végtelen Facebook-poszt, egyetlen terv sem". Azt mondta, hogy 2019-ben abban a reményben választották meg Karácsony Gergelyt, hogy az üzemeltetésben jártas, de megfáradt Tarlós István után valaki felrázza a várost.

Nem így lett, noha én is Karácsony Gergelyre szavaztam 2019-ben

– árulta el. Szerinte meg kell végre haladni a mit, miért nem politikáját Budapesten, a pártpolitika helyett pedig kezdődjön valódi városfejlesztés. A mindenre nemet mondás és akadályozás helyett világos víziót és stratégiát ígért, panaszkodás helyett pedig rendszerben való gondolkodást. "A politikai buborékok a jó és a rossz küzdelmét sulykolja, de szerintem lehet együttműködni az EU-val, beruházókkal és a kormányzattal is. Budapest gazdasági viszonyrendszere nem lehet csak annyi, hogy mennyi pénzt kap, hanem maga is tud forrásokat teremteni, befektetőket bevonzani" – emelte ki.

Itt vannak a konkrét tervek: erre készül Vitézy Dávid Budapesten

Vitézy Dávid a 101-ből ezúttal 7 pontot emelt ki, amely köré felvázolta a tervét Budapestről. Elsőként a lakhatást nevezte meg mint a legnagyobb adósságot. "Pécsi fizetésekből bécsi lakbér" – írta le a helyzetet. Ez mindenki problémája, mert részben emiatt nincs elég munkaerő a közszolgáltatásokban: a budapesti rendőrök 70 százaléka ingázik. Nincs elég megfizethető lakás, ezért

  • bejelentette, hogy 10 ezer új szolgálati és bérlakást fognak építeni.

Ez nagy vállalás tekintve, hogy jelenleg a fővárosi bérlakásállomány 1200 ingatlan. Azt is jelezte, hogy új lendületet adnak a panelházak korszerűsítésének, külön irodát nyitnak a társasházfelújításoknak, illetve a legkorszerűbb technolgóiával felszerelt mintavárosrészt is létrehoznak, amely megmutatja, miként lehet a lejobb módon kialakítani városnegyedeket. Emellett fontosnak nevezte az épített és az ipari örökség megóvását.

  • Második ígérete a lerobbant aluljárók rendbetétele.

Kéttucat csomópontról van szó, külön megnevezte a Göncz Árpád városközpontot, az Örs vezér terét, az Ecseri utat. "Az Örsön pont ott vannak a tócsák ma is, amikor gyerekkoromban. Átfogó felújítást hajtanánk végre, hogy vonzóbbá tegyük a közösségi közlekedést". 

  • A következő pont a közlekedési hálózatok fejlesztése.

Rögtön, már az ősszel

  1. 100 új CAF-villamosra írna ki közbeszerzést, utána pedig öt új villamoshálózat fejlesztését indítaná meg a Bajcsy-Zsilinszky úton, a 3-as, a 42-es vonalán, a budai fonódó létrehozásával, valamint Zugló-Újpalota viszonylatában. 
  2. Ezzel még nincs vége, mert a legfontosabb buszjáratokat éjjel-nappali üzemre állítanák be, 
  3. 2029-ig pedig a budapesti buszok harmadát elektromos meghajtásúak tennék ki. 
  4. A trolibuszhálózatot átvinnék Budára, 
  5. fizikailag védett, bekamerázott buszsávokat alakítanának ki, például Budakeszire, de a Thököly úton is. 
  6. A külső kerületeket pedig expresszjáratokkal kötnék össze (M0-on, alsó rakpartokon), hogy akik nem a belvárosba tartanak, ők is közvetlenül el tudjanak jutni a célállomásukra.
  7. Visszaállítaná pénteken és szombaton, hogy a metrók éjjel is járjanak. 

Lesznek kerékpáros fejlesztések is, de az eddigieket mindenképpen felül fogják vizsgálni. Elismerte, hogy szükség van az Üllőin és a Vácin kerékpársávra, de ami most van, az összevisszaság és félmegoldás, ezért nem maradhat meg, át kell rendezni. A Bubi közbringarendszer kiterjesztik a külső városrészekben is, a Hungárián túlra és mindegyik nagy metrócsomópontnál.

  • A következő vállalás a rendkívül rossz állapotú úthálózat felújítása.

Összesen 1100 kilométernyi út tartozik a fővároshoz, ezeknek mindössze0,6 százalékát újították meg 2023-ban. Ilyen tempóban 100 év alatt sem korszerűsödne az úthálózat. Vitézy Dávid megígérte, hogy ő tempót fog váltani és megtízszerezi a felújítások nagyságrendjét: összesen 350 kilométernyi út rendezését vállalta. Külön kitért a Rákóczi útra, amire szerinte ugyan lehet azt mondani, hogy balkáni, de ma már Tiranában sem néz így ki belvárosi rész. Beszélt a közlekedésbiztonságról is, szerinte aránytalanul rossz a helyzet Budapesten. Az előző évben 48-an vesztették el az életüket, majdnem 800-an sérültek meg közúti balesetekben. Van stratégia, de semmi nem valósult meg belőle, se sebességmérés, se zebrák, se 30-as övezetek.

Megemlítette, hogy most a kampányban a városvezetés kapkodva zebrákat fest fel, amit nem bán. "Van még 51 napjuk, nyugodtan felfesthetnek zebrát az Örsre is" – szúrt oda.

  • Egységes parkolási rendszer is lesz.

Elismerte, hogy ehhez kel a parlament döntése, de fenntarthatatlannak látja, hogy kerületenként eltérő magáncégek, méregdrágán üzemeltessenek. A parkolást a BKK alá kel szervezni, a mutyizós módszert fel kell számolni. Hogy ezt elérjék, felterjesztési joggal fognak élni, vagyis kezdeményezni fognak törvénymódosítást az országgyűlésnél. Ez a lehetőség ugyanis szerinte ilyen ügyekre van, nem pedig arra, hogy közvetlen köztársasági elnöki választást követeljenek (Karácsony Gergelyék így jártak el).

Ráfordulva az egészségügyre arról beszélt, hogy a tömegsport létesítményekhez való hozzáférést javítani fogja, a légszennyezettségmérést pedig megújítja. Ezzel összefüggésben közölte, hogy 

  • 2028-tól csak elektromos taxik szolgáltathatnának Budapesten,

ahogy a belvárosban, a Hungária körúton belüli házhoz szállításban használt furgonok is csak villanymeghajtásúak lehetnek. 

Kiterjesztené a szűrővizsgálatokat és kijárná a kormányzatnál, hogy minden budapesti sürgős esetben bármely ügyeletes kórházban ellátást kapjon. "Szűnjön meg az oda-vissza küldözgetése a betegeknek". Ki akarja követelni a kórházfejlesztéseket, mert nem tartható, hogy ezek elmaradtak. Vállalta azt is, hogy megépíti az első "méltó időskor házat" Budapesten, amely az időskori ellátás ideális alapjait teremtené meg a nagy intézményi modell helyett. A hajléktalan ellátás modernizálása sem marad el, szerinte a kulcs itt is a megelőzés. Ezt a gyermekvédelemnél kell elérni, mivel általános tapasztalat, hogy az innen frissen kikerülők közül sokan jutnak hajléktalanságra. Ezért segítő rendszert fog felállítani.

  • Új állatvédelmi központ is épül.

Az Illatos úti menhely semmivel sem bővült Tarlós István ciklusa óta, ezért egy újat is létre fognak hozni. Emellett állatvédelmi járőrszolgálatot is alapítanak az önkormányzati rendészeten belül. A közbiztonság kapcsán kijelentette, hogy nem fordulhat elő, hogy a szülő ne merje egyedül elengedni éjszakai busszal a gyerekét, vagy hogy egy nő ne merjen egyedül felszállni éjszaka a villamosra. Havi 60-70 súlyos incidens történik a BKV járatain, ezért már az első közgyűlésen létre fogják hozni a 200 fős BKK-rendészetet, amely kivonuló szolgálattal is rendelkezni fog.

Kevesebb Draskovics Tibor (BKK igazgatósági elnöke), kevesebb igazgatósági tag, több rendész – húzta alá. Következő vállalásként ismertette, hogy 

  • minden budapesti számára évi 10 ezer forint értékben kultúra-kupont írnak jóvá a Budapest klubkártyán digitálisan.

Ez 2025-től indulna és azt segítené, hogy bárki hozzáférhessen a kulturális és szabadidős szolgáltatásokhoz. Vitézy Dávid szerint ez ugyanis nem sokadrangú kérdés, hiszen Budapest attól is jó város, hogy milyen a kulturális és szabadidős hozzáférhetősége. Ezzel összefüggésben a budapesti fürdőknél kedvezményeket biztosítanának a budapestieknek és védett idősávokat, amikor csak ők használhatják ezeket. Meghosszabbítanák a nyitvatartásukat is és jelezte, hogy a Rácz és a Király fürdőt is újra fogják nyitni.

A könyvtárakat átfogóan felújítják és egy új Budapest múzeum is épülne, az elképzelés szerint az óbudai gázgyár területén, amit az államnak mentesítenie kell először. Újra fogják nyitni a 11 éve bezárt vidámparkot is. Nem az eredeti helyszínén, hanem Észak-Csepelen magánbefektető bevonásával. "Versenybe kell szállni a többi európai várossal. A múzeumaink ne költözzenek vidékre, az iparművészeti nyisson ki, a közlekedési múzeum kiállítása legyen állandó" – tette hozzá.

A biodómról azt mondta, hogy azt nem lehet hagyni rohadni, "ki kell taposni" a forrást a befejezéséhez. Már csak azért is, mert ez az állatkerti állatok méltó körülményeit is szolgálja. Két kiegészítést azért tett: sem Zürich, sem Szingapúr nem volt elég gazdag egy ilyen koncepcióhoz, Budapest mégis belevágott. Az viszont a jelenlegi városvezetés hiába, hogy 4,5 év alatt a kiviteli terveket sem készítette el a projekt befejezéséhez, éppen ezért jelenleg az sem állapítható meg, mekkora összeg hiányzik a befejezéshez. 

A Népliget megújításának stratégiáját már jónak minősítette, amit fokozatosan érdemes megvalósítani. Közparkot akar fejleszteni, nem pedig intézményeket betelepíteni, de az azért nem árt, ha legalább egy fagyit lehet majd kapni. A csepeli közpark fejlesztése mellett is letette a garast, sőt, egy egybefüggő sétányt ígért a Duna Aréna és a csepeli közpark között. Kedves dolognak tartja a rakpart ideiglenes megnyitását a gyalogosok előtt, de felhívta rá a figyelmet, hogy hiába van a teljes átalakításra 2014-től kész terv, a kivitelezése tíz év alatt sem következett be.

De ígért új újbudai sétányt a Kopaszi gáttól le délre, a Népsziget esetében pedig rekreációs megújítást. Új gyalogoshidakat is bejelentet 

  • a Molnár-szigetnél,
  • a Margit-sziget és Újlipótváros, illetve a Kolossy tér irányában,
  • Az Óbudai-szigetet pedig az Árpád-híd felől és a gázgyár térségéből tenné elérhetővé így. 

A Duna belvárosi szakaszát használó óriáshajókat kijjebb fogja terelni, a felszabadult partszakaszt pedig ugyancsak rekreációs funkcióval töltené meg. Nem zárta ki, hogy 

visszahozza a Dunában kialakított medencéket, ahogy ez a múlt században is volt.

Tegyük élvezhetőbbé Budapestet a budapestieknek – summázta. 

A hévek fejlesztése szerinte a főváros aranytartaléka, a főváros pedig nem akadályozhatja az állami vasútfejlesztéseket, hiszen az a legzöldebb közlekedési mód. A vasútat Budpapest szolgálatába kell állítani új megállókkal és sűrűbb menetrenddel, a Nyugati pályaudvar átépítésével. Ismételten kihangsúlyozta, hogy gazdaságfejlesztésről nem csak abban az értelemben lehet beszélni, hogy mit ad ehhez a kormányzat. "Ne azon múljon, hogy mennyi iparűzési marad a kasszában, hogy a kormány mekkora szolidaritási adót vet ki, hanem azon, hogy mennyi befektetőt vonzunk ide".

Arra is kitért, hogy hibás az az uniós politika, amely a pénzek visszatartásával akarja megnevelni a magyar kormány, mert ezek a források járnak Magyarországnak. A kormányzattal pedig szerinte új lapot kell nyitni. Nem számít arra, hogy csak azért, mert ő lenne a főpolgármester, megnyílnak majd az eddig elzárt pénzcsapok. De abban biztos, hogyha nem permanens ellenzéki kampány színhelye a városháza, akkor többre lehet jutni, mint eddig. Életre hívnak egy budapesti gazdaságfejlesztési központot is, amely azért fog dolgozni, hogy nagy hozzáadott értékű fejlesztéseket vonzzon a fővárosba. Már csak ezért is kiemelt az egyetemekkel való együttműködés. "Az alapítványi egyetemek kuratóriumaiban mi is ott akarunk lenni, azokat az egyetemeket pedig, amelyek nem akarnak alapítványi modellre váltani, támogatjuk ebben.

Végezetül közölte, hogy megalkotja a Made in Budapest brandet, hogy marketinghátteret biztosítsanak megannyi budapesti terméknek és szolgáltatásnak.