Milyen mozgási lehetőségei vannak Magyarországnak a NATO-n belül? Jóval nagyobbak, mint az EU-ban, hiszen a NATO a konszenzus, a „mindenki egyetért” alapon működik, ellentétben a brüsszeli, strasbourgi Európa-vezető csapattal, amelyben egyre inkább a többségi (minősített többségi) döntéshozatal dívik.
Még egy fontos alapelv, amely megkülönbözteti a NATO-t és az EU-t: a NATO, az Észak-Atlanti Szerződés Szervezete az ENSZ Alapokmányán alapul. Az EU-val kapcsolatosan ez a kötés nem létezik. Viszonyuk alapja: mindketten (ENSZ, EU) ugyanazokat az alapvető nézeteket vallják, nevezetesen a nemzetközi béke és biztonság fenntartását, állapítja meg egy ENSZ-dokumentum.
Ez azt is jelenti, hogy a NATO-n belül nincs szavazás. Konzultációk folynak mindaddig, amíg valamennyi tagország egyetértését ki nem alakítják. Ez az egyöntetűségi, konzultációs elv határozza meg valamennyi NATO-bizottság munkáját is. Azaz a legfőbb politikai döntéshozó testülettől, az Észak-Atlanti Tanácstól lefelé a bizottságokig, más struktúrákig ez az elv érvényesül – aminek megtartása, a konzultációk megszervezése, figyelemmel követése a NATO főtitkárának egyik alapfeladata.
Az Európai Unió döntéshozatali mechanizmusa sokkal lazább, alkalmazkodóbb a tényleges európai erőviszonyokhoz. Például az Európai Tanács átruházhatja a döntéshozatali jogot az Európai (Brüsszeli) Bizottságra, az integrációs szervezet végrehajtó testületére –, írja Gráinne de Búrca ír professzor, az EU-jogrendszer egyik legjobb ismerője (EU Law, Text, Cases and Materials című könyvében (Oxford, New York: Oxford University Press. 86. oldal). Ez egyébként az unió törvényhozó grémiuma, a négy hatalmi pillér egyike, az Európai Parlament (EP) hatásköre lenne. Jegyezzük meg, ez az elv egyébként 2009, az úgynevezett Lisszaboni Szerződés megkötése óta érvényben van.
A jelenleg 32 tagú NATO 1949 áprilisában kötött alapszerződése rövid, alig több két gépelt oldalnál és 14 rövid cikkelyből áll. A dokumentum fontosabb – a döntéshozatalra, a tagok mozgásszabadságára is kiható – részei a következők:
Összefoglalva: a NATO alapszerződése szerint bármilyen közös állásfoglalás csak konszenzusos alapon fogadható el. Amennyiben egy tagállam fenntartással él, a tervezett állásfoglalás nem válik a NATO hivatalos dokumentumává. Magyarország szempontjából a kritikus pont Ukrajna. A NATO honlapján Ukrajna nagy terjedelemben szerepel, ám ebben a részben Magyarországról nem esik szó. A dokumentumot 2024. május 10-én szerkesztették utoljára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.