Vajon összemérhetőek-e Oroszország hagyományos fegyveres erői a NATO -erőkkel? A kérdés megválaszolása nem egyszerű, sok esetben a „körte nem hasonlítható össze az almával” helyzetbe kerülünk, amikor hiába keressük a párhuzamokat, az alapokat. A NATO védelmi szövetség. Közös parancsnokság alá tartozó nemzeti elemeiben a sokszínűség mellett a védelmi jelleg dominál. Oroszország esetében a védelmi jelleg számos összehasonlításnál másodlagos és a támadó műveletekre jellemző fegyverzettel, hátországi támogató rendszerekkel van dolgunk.
A kérdés időszerűségét növeli az az ukrán és nyugati felfogás, hogy egy esetleges ukrajnai győzelem után Moszkva, következő lépésként megtámadhatja Nyugat-Európát. A Kreml tagadja, hogy ilyen szándékai lennének, ám még ukrajnai céljai sem világosak. Sok nyugati vezető a NATO-n belül és kívül sem hitte volna, hogy 2022. február 24-én Moszkva elindítja csapatait. Ez mégis bekövetkezett – noha felelős NATO-körökben az oroszországi határ menti csapatösszevonásokat észlelve idejekorán figyelmeztettek a küszöbönálló támadásra. Mindez indokolja az óvatosságot, a semmit ki nem záró feltételezések jogosságát, a bizonytalansági tényező fenntartását.
Számszerű összevetésben a legtöbb rubrikában a nyugati erők összességükben jóval erősebbek, mint az oroszországiak. A gyorsan mozdítható NATO Reagáló Erő (NATO Response Force) jelenlegi ismereteink szerint jóval nagyobb százezer katonánál és a tervek szerint teljes kiépülésével meghaladja a háromszázezer főt. Ha a 32 NATO-tag teljes fegyveres erejét tekintjük, akkor 3,5 millió emberrel van dolgunk, szemben Oroszország legfeljebb másfél milliós haderejével.
A gazdasági háttér: tavaly a NATO-államok által megtermelt GDP mintegy 40 ezer milliárd dollárt tett ki, ezzel szemben Oroszországé 2300 milliárdot. Az óriási, legalább tizenhétszeres fölény azonban csalóka. A Kreml autoriter, parancsuralmi rendszere alkalmasabbnak tűnik a háborúzásra, mint a Nyugat demokratikus döntéshozatali lépcsők sokaságán, az egyéni szabadságjogok messzemenő figyelembe vételén – és a profitérdekek érvényesülésén – alapuló működési sémája.
Moszkvában, ha a vezetés úgy kívánja, mind az egyéni szabadságjogokat, mind pedig a tőke működési rendjét komolyabb következmények nélkül meg lehet változtatni, szigorítani. A parancsuralmi rendszerben a hadiipari háttér is gyorsabban bővíthető – lásd a 152/155 mm-es gránát gyártásban-beszerzésben meglévő 2-2,5-szörös oroszországi előnyt a nyugattal szemben. Nagy hiba, hogy elfeledkeznek az észak-koreai, iráni és kínai „hátországról” – ami bizonytalan, de működik. Phenjant, miként Moszkvát, Teheránt, némelykor Pekinget is a nyugati elemzők – katonai vonatkozásban – sokszor alábecsülik.
Az ukrán háború sok tekintetben kiigazításra kényszerítette a NATO-t. Például
nem vált be az előretolt, nehézfegyverzettel megrakott katonai raktárak amerikai ötlete, amelyeket a balti államokban, Lengyelország keleti részén állítottak (volna) fel.
Az ukrán példa is jelezte, az oroszországi erőknek nem jelentene komolyabb gondot ezen raktárak gyors megsemmisítése. Ha mégis háborúra kerülne a sor és ezt sikerülne a hagyományos – nem nukleáris fegyverekkel vívott – összecsapás szintjén tartani, a tengerentúlról hajókkal érkező, a NATO gerincét jelentő amerikai csapatok – esetleg napokkal később – öt nyugat-európai kikötőbe futnának be, innen felszerelésükkel együtt közúton vagy vasúton érnék el a kijelölt keleti, NATO-határ menti körleteiket. Az öt útvonal (az első ország a partra szállásé, a második a célország): Norvégia–Finnország, Hollandia–Lengyelország, Olaszország–Magyarország, Görögország–Románia, Törökország–Románia.
Teljesen másképp alakulna a helyzet, ha a NATO jelentősen előretörne Ukrajnán, Belorusszián át Oroszországba. Például a nyugati utánpótlási rendszerek komoly nehézségekkel, átrakási dugókkal néznének szembe az európai és az ukrán, belorusz és oroszországi területen lévő egységes, széles nyomtávú vasútvonalak miatt. Az ellenséges lakosság, a talajklímaviszonyok sem kedveznének a nyugati erőknek.
A támadóháború eszközei között – mint azt az ukrajnai események is jelezték – mind a meghatározó hadszíntéri harckocsik (Main Battle Tanks – MBT), mind a csöves-, illetve a rakétatüzérség megőrizték meghatározó szerepüket. A drónhadviselés ugyan nagymértékben előretört, ám nem állítható, hogy meghatározó jelentősége lenne.
A nagy drónok lassúak, sebezhetőek, az egyidejű videóirányítású kicsiknek (FVP) pedig csekély – legfeljebb néhány kilogrammos – a robbanófejméretük.
Moszkva határozott vezetésre tett szert a NATO-államokkal szemben a harckocsik (MBT) vonatkozásában – számszerűen –, de csak hazai terepen. Ugyanakkor
Ugyancsak körülbelül azonos számú stratégiai nukleáris fegyverzet áll (hivatalosan) Moszkva és a Nyugat oldalán. Összesen ma körülbelül 12 ezer nukleáris robbanófej lehet a világon, ebből 85-90 százalék a két nukleáris szuperhatalom, az USA és Oroszország birtokában van, nagyjából egyenlő számban.
Kína hatalmas tempóban építi ki atomütőerejét,
de legalább 15 év kell, amíg utolérheti bármelyiket a két „nagy” közül. A két európai nukleáris hatalom, Franciaország és Nagy-Britannia atomrobbanófejeinek száma egyenként 300 alatt van, taktikai atomfegyverük nincs.
Oroszország egyik tetemes előnye az egységes fegyverzet, lőszer, az egységes alkatrészellátási és karbantartási normák. Ezt ukrajnai példák is igazolják. Ám ez az előny egy csapásra elolvadhat, ha a feltételezett oroszországi támadás NATO-forgatókönyvét nézzük (Moszkva támad), amelyben a harcok – legalábbis a kezdeti időszakban – NATO-országok területén folynának. Ugyanis a NATO-fegyverzetet (mindenek előtt a nagy súlyú, az oroszországiakénál legalább 20 tonnával nehezebb harckocsikat) nyugat-európai viszonyokra, jó háttérszervezetekre, út-, szerviz-, javítóműhely hálózatra tervezték. Ezzel szemben Ukrajnában (ahol a talajviszonyok hasonlóak Oroszországéhoz) a nyugati tankok nehézkesen mozognak, elsüllyednek a sárban.
Mindent összevetve: a Nyugat, a NATO-államok képesek legyőzni Oroszországot hazai terepen, viszont ha keletre, oroszországi területekre tévednek, gondban lesznek. A korábbi plusztényezők (kiépített logisztikai vonalak, terep, utánpótlás, Elon Musk Starlink-rendszerének támogatása) mínuszba fordulhatnak és a NATO-erők ellen dolgozhatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.