A legfrissebb NATO-statisztikák szerint a 32 tagországból rekordszámú, 23 teljesíti a szövetség 2 százalékos védelmi kiadási célját, szemben az előző évek tragikusan alacsony arányával.
Míg egy évvel ezelőtt csak tíz tagállam – köztük az Egyesült Államok, Lengyelország és Magyarország – érte el a kijelölt kiadási szintet, az ukrajnai háború kirobbanásakor megígérteket lassan teljesítik is a lemaradó nyugat-európai országok, és már csak néhányan vannak, akik nem érik el GDP 2 százalékának megfelelő költési szintet.
Európa-szerte és Kanadában a NATO-szövetségesek idén 18 százalékkal növelik a védelmi kiadásokat, ami a legnagyobb növekedés az elmúlt évtizedekben. A teljesítő országok most több mint kétszer annyian vannak, mint tavaly
– jelentette be Jens Stoltenberg NATO-főtitkár Joe Biden amerikai elnök mellett állva a Fehér Házban hétfőn.
Ez egyben az első alkalom, hogy a szövetségesek átlagosan is elérik a szintet, amely biztosítaná, hogy a NATO végre valóban felkészült legyen a külső fenyegetések elleni védelemre. Az orosz–ukrán háború és az izraeli–Hamász konfliktus, valamint a Tajvan körüli feszültségek mellett a hadseregek készenléte fontosabbá vált, mint az ezredforduló óta bármikor.
A listát meglepő módon Lengyelország vezeti 4,12 százalékkal, amelyet Észtország és az Egyesült Államok követnek, 3,43 és 3,38 százalékkal. Magyarország továbbra is jól teljesít, 2,11 százalékos kiadással.
A sereghajtók továbbra is olyan nyugat-európai gazdaságok, mint Belgium, Luxemburg, Szlovénia és Spanyolország, valamint az USA északi szomszédja, Kanada.
A NATO előrejelzései szerint azonban a következő öt évben minden tagállam képes lesz arra, hogy elérje a kijelölt szintet.
Európa 56 milliárdos lyukat hagyott a NATO védelmi kiadásaibanA lemaradóké egyben a legnagyobb adósság és költségvetési hiány is a blokkon belül. A NATO-tagállamoknak ráadásul ezt a hatalmas összeget évente kellene elővarázsolniuk, amikor a kontinens gazdaságai súlyos válsággal néznek szembe. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.