BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Politikai körökben is gőzerővel lobbizik a McDonald's

Az amerikai gyorsétterem-óriás már nem csak a központi kormányzati, de a helyi politikára is nyomást gyakorol. A McDonald’s dollármilliókat költ politikusok kampányára és lobbistákra az Egyesült Államokban.

A McDonald’s évtizedek óta erősen befolyásolja az amerikaiak étrendjét, két éve pedig az életük más szegleteit is. A gyorséttermi óriás ugyanis egyre jobban a politika felé kacsingat, hogy jobban érvényesítse az üzleti érdekeit. Mára dollármilliókat költött politikusok kampányaira, legalább tíz amerikai államban pedig lobbizik – tudta meg a The Wall Street Journal.

McDonald's Logo With An American Flag
 A McDonald's dollármilliókat költ politikusok kampányára és lobbistákra az Egyesült Államokban.
 A McDonald’s dollármilliókat költ politikusok kampányára és lobbistákra az Egyesült Államokban / Fotó: AFP

A McDonald’s már korábban is nyomást gyakorolt az amerikai politikára a kongresszuson keresztül, mint az Egyesült Államok egyik legnagyobb foglalkoztatója, főként munkaüggyel és az étkezéssel kapcsolatos kérdésekben. A vállalat azonban két éve rájött, hogy a helyi döntéshozatalt is érdemes befolyásolni.

Miért avatkozik be a politikába a gyorséttermi lánc?

A gyorséttermi óriás arra a trendre reagál, hogy az amerikai államok közül egyre többen hoznak a munkakörülményeket javító és a fizetéseket emelő törvényeket. Az étteremlánc vezetői úgy látják, hogy a franchise üzleti modellt egyre jobban és szervezettebben támadják a dolgozók, a szövetségi és az állami kormányzati szervek. A McDonald’s amerikai elnöke, Joe Erlinger szerint a vállalatnak jobban kell képviselnie az érdekeit, és meg kell értetnie azokat a helyi törvényhozókkal. A cégvezető hangsúlyozta, hogy a McDonald’s meghatározó szerepet játszik a közösségekben szerte az Egyesült Államokban.

Hogyan politizál a McDonald’s?

A vállalat Kalifornia államban olyan politikusokat támogat 2 millió dollárral, akik leválthatják azokat a képviselőket, akik 2022-ben törvényt fogadtak el a gyorséttermi dolgozók minimálbérének emelésére, valamint a vállalatok versenypiaci felügyeletére. A lánc ezenkívül 5,7 millió dollárt költött lobbira tavaly, amivel a negyedik legnagyobb ilyen finanszírozóvá vált az államban.

A gyorséttermi óriás csak tavaly 23-szor nagyobb összeget költött a politika befolyásolására Kaliforniában, mint az azt megelőző 24 évben összesen.

A McDonald’s és más étteremláncok szerint a magasabb kaliforniai bérek gyorsan növelték a költségeket és csökkentették a nyereséget. Emiatt a vállalatok vagy árat emeltek, vagy a dolgozók munkaidejét csökkentették. Iparági elemzők szerint a magasabb kaliforniai éttermi árak az országos átlaghoz képest jobban visszavetették az éttermek látogatottságát.

2023 Macy's Thanksgiving Day Parade
Tavaly a New York-i hálaadási ünnepségen a McDonald’s is képviseltette magát / Fotó: AFP

Az étteremlánc New Yorkban is beavatkozott a politikába. Ott olyan hirdetéseket szponzorált a tavasszal, amelyekkel megakadályozták annak az állami törvénynek az elfogadását, amely lehetővé tette volna a munkavállalóknak, hogy pert indítsanak a munkaadók ellen a bérezési, az egészségügyi és a biztonsági feltételek megsértése miatt. A törvényjavaslatot januárban újból beterjesztik a képviselők elé.

A McDonald’s jelenleg is bővíti a kormányzati kapcsolati csoportját, és azt tervezi, hogy Egyesült Államok-szerte növeli a lobbitevékenységét a politika befolyásolására.

A franchise vállalat Coloradóban már fizet lobbistát a helyi jogszabályok nyomon követésére. 

Összefogtak a franchise partnerek

A McDonald’s franchise-ben részt vevő vállalatok az év elején megalakították a Családi Vállalkozások Kaliforniai Szövetsége nevű politikai akcióbizottságot (PAC), amelyen keresztül 1,5 millió dollárt költenek a nekik kedvező jelöltek kampányaira. A PAC eddig hat előválasztásba szállt be.

A PAC-ok kampányokban betöltött szerepét a Világgazdaság korábban részletesen szemügyre vette, mint kiderült, az eszköz igazi dzsóker a kampányfinanszírozási törvény kijátszására.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.