BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Draghi-jelentéssel mindenki egyet ért, a közös hitellel viszont már nem

Sok uniós tagállam nem vállalna felelősséget mások adósságáért. A problémákat viszont szinte mindenki szerint jól látja a volt olasz miniszterelnök. Draghi jelentése az európai versenyképességről szól.

Egyetértés van a Mario Draghi volt olasz miniszterelnök által készített, az európai versenyképességről szóló jelentés fő pontjairól az uniós tagállamok között, de a közös hitelfelvételről már eltérnek a vélemények – árulta el Lóga Máté, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságstratégiáért, iparért, pénzügyi forrásokért és makrogazdasági elemzésért felelős államtitkára Brüsszelben csütörtökön.

Mario Draghi problémafelvetés a tagállamok elfogadják, de a megoldási javaslatára már nemet mondanak/Fotó: AFP

Óriási összeget kéne költeni, de miből?

Felidézte, hogy többek között a Draghi-jelentés az EU versenyképességének növelése érdekében évi 750-800 milliárd eurós beruházást szorgalmaz. Az uniós versenyképességi tanács csütörtöki ülésén Brüsszelben elnöklő Lóga Máté hangsúlyozta, hogy a tagországok között egyetértés van abban, hogy a jelentés megfelelően jelölte ki a fő beavatkozási pontokat, ám komoly vita van arról, hogy milyen gazdaságpolitikai lépésekkel lehet előrehaladást elérni ezeken a területeken.

Az álláspontok főként a közös adósság kibocsátása vagy egyáltalán felvétele kapcsán ütköznek. 

Számos tagállam számára ugyanis nagyon érzékeny pont a más tagállamok adósságáért való felelősségvállalás. Az államtitkár szerint a Draghi-jelentés megfelelően tárja fel a problémákat, amelyekkel jelenleg az európai ipar küzd, és az energiaárak elszabadulásának megakadályozására, az energiaintenzív iparágak védelmére, a járműipar esélyképességének helyreállítására, a vállalkozásokat érintő adminisztrációs terhek mérséklésére fókuszál.

Az állami támogatások jelenlegi rendszerét fent kell tartani

Lóga Máté azt is elmondta, hogy több tagállam minisztere a jelenleg hatályban lévő állami támogatások rendszerét szeretné a jövőben is fenntartani. Az egyik legfontosabb ilyen elem volt a zöld átmenet felgyorsításának finanszírozását érintő állami támogatási szabályok megtartása. De fontos téma volt a tanácsülésen a kis- és középvállalkozásokat (kkv) érintő adminisztratív terhek csökkentése és a kkv-k innovációja is

Elmondása szerint számos tagállam hangot adott annak, hogy 

az e-kereskedelemben torzulások tapasztalhatók, elsősorban fogyasztóvédelmi és piacbefolyásolási oldalról, és egyes tagállamok konkrét beavatkozást sürgettek.

Lóga Máté arra is felhívta a figyelmet, hogy a magyar elnökség sikeres autóipari konferenciát szervezett Brüsszelben csütörtökön, ahol a terület fontos szereplői szólaltak fel. Széles körű párbeszéd alakult ki annak kapcsán, hogy jelentős kihívás előtt áll Európa autóipara, mind az innovációt, mind pedig a versenyképességet erősíteni kell.

"Valamennyi tagállam számára kulcsfontosságú hogy mi lesz az európai járműiparral. Az autóipari kihívásokat minél gyorsabban és adekvátabban kell kezelni, mert ha később avatkozunk be, akkor helyrehozhatatlan versenyhátrányba kerülhetünk" – szögezte le Lóga Máté.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.