A mobiltelefon-használat szabályozásának kialakítása az elmúlt évek tapasztalatai alapján vált indokolttá, miután beigazolódott, hogy a túlzott eszközhasználat jelentősen rontja a gyermekek tanulmányi eredményeit, valamint a fizikai és mentális állapotukra is negatívan hat.
Az UNESCO és az ENSZ 2023-as jelentése szerint az okoseszközök túlzott használata bizonyítottan összefügg az oktatási teljesítmény romlásával, csökkenti a koncentrációs képességet, sőt negatívan hat a gyermekek érzelmi stabilitására is, ezért az okostelefonok használatának korlátozását javasolják a világ valamennyi iskolájában.
Magyarországon idén szeptembertől vált kötelezővé a mobiltelefon-használat korlátozása az iskolákban.
A Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért, (KINCS) felmérése szerint a magyarok többsége egyetért ezzel a döntéssel, a többség úgy véli, hogy tanítási időben korlátozni kell a diákok okostelefon-használatát.
A KINCS márciusi országos reprezentatív felmérése szerint a megkérdezettek 94 százaléka az általános iskola alsó tagozatában, 89 százalékuk az általános iskola felső tagozatában, 73 százalékuk pedig a középiskolákban is szükségesnek tartja az okoseszközök használatának korlátozását.
Tízből kilenc magyar szerint az okostelefon-használat függőséget okozhat, ráadásul a fiatalok közösségi életére és egészségi állapotára is negatívan hat. A válaszadók 77 százaléka gondolja azt, hogy az okostelefon-használat miatt romlik a fiatalok testi egészsége, 72 százalékuk szerint pedig a fiatalok idegrendszeri fejlődését és a lelkiállapotát (71 százalék) is negatívan befolyásolja.
A válaszadók döntő többsége (81 százalék) szerint a túlzott kütyühasználat miatt a fiatalok kevesebb időt töltenek igazi közösségekben, 72 százalékuk pedig úgy véli, emiatt több a magányos fiatal, mint régebben. A 18 év alatti gyermeket nevelő szülők még határozottabbak: 96 százalékuk szerint az okostelefon-használat függőséget okoz.
A felmérés szerint a digitális eszközök már nagyon fiatalon megjelennek a gyermekek életében, tízből hat szülő arról számolt be, hogy a gyermeke már hatéves kora előtt elkezdte használni ezeket. Mindeközben a válaszadóknak csak egynegyede gondolja úgy, hogy már hatéves kor előtt meg kellene ismerkedniük a gyermekeknek a digitális eszközökkel.
A szülők 80 százaléka az online tartalmakat ugyan a gyermekére nézve veszélyesnek tartja, de csak minden második családban használnak valamiféle digitális gyermekvédelmi szolgáltatást.
A magyarországi médiahasználati szokásokat és online jelenlétetet vizsgáló kutatások szerint a szülők az okostelefon-használat fő kockázatát a fizikai aktivitás csökkenésében látják, de tartanak a gyermekeiket érő zaklatásoktól, valamint attól is, hogy gyermekükben internetes függőség alakul ki.
Minden hazai és nemzetközi kutatás egységes abból a szempontból, hogy több kockázatot lát a gyermekek állandó iskolai mobiltelefon-használatában, mint előnyt, ezért is előremutató és fontos lépés, hogy az idei tanévtől a mobiltelefonok korlátozása Magyarország valamennyi iskolájában érvényesül. Természetesen bizonyos esetekben, például ha a tanuláshoz szükséges, használható a telefon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.