A hazai háztartások 90 százaléka vett igénybe valamilyen fizetős televíziós szolgáltatást a Magyar Infokommunikációs Jelentés (ICT Report, BellResearch) szerint 2023-ban – közölte a Világgazdasággal a 4iG. A kutatásból kiderült, hogy az esetek mintegy felében élő hűségszerződés is kapcsolódik a tévés előfizetésekhez.
Az ICT Report szerint elsősorban a meghatározó tévépiaci szereplők stratégiájának köszönhető, hogy az elmúlt években a lineáris tévéellátottság még képes volt bővülni, a 2023-as év hozott trendfordulót. Figyelembe véve a nemzetközi trendeket és a makrogazdasági változások hatásait, a következő években a penetráció csökkenésére lehet számítani.
A magyar piac csak lassan – négy-öt éves késéssel – követi a nyugat-európai trendeket, ugyanakkor a várakozásoknak megfelelően a hazai OTT-piac folyamatosan növekszik,
az elkövetkező években pedig várhatóan még több streamingplatform és szolgáltató jelenik meg Magyarországon is.
Az Egyesült Államokban már 2010-ben elkezdődött a Cord-Cutting jelenség – lemondani egy vonalas telefont vagy kábeltévé-szolgáltatást egy internetalapú szolgáltatás kedvéért – a Netflix megjelenésével. Ugyanitt 2024 első negyed évében a Pay TV penetráció 58,6 százalékos volt, és jelenleg a YouTube a legnézettebb OTT-TV-szolgáltató.
A televíziónézők átlag életkora közelít a 70 évhez.
Magyarországot nézve elmondható, hogy továbbra is tévénéző nemzet vagyunk, de egyre inkább megfigyelhető a streamingszolgáltatások elterjedése. Más piacokhoz képest hazánkban az átlagnál még mindig magasabb a lineáris tévénézéssel eltöltött idő, még akkor is, ha csökkenő tendenciát mutat. Tavalyelőtt a tévénézéssel töltött napi idő európai átlaga 188 perc volt, míg Magyarországon 296 perc, ez 57 százalékkal több az átlagnál. Németországban – ahol szintén magas a televíziónézéssel töltött idő – 2022-ben ugyanez az adat 195 perc volt.
A tévénézők átlagéletkora folyamatosan nő, az elmúlt négy évben (a Covid óta) évről évre „öregedett” az átlagos tévénéző. Hosszú távot tekintve stabilnak mondható a nézői bázis, de a televíziónézők átlagéletkora a lineáris tévé esetében jelenleg 56 év, az „egyéb” esetében 38 év.
A globális trend, hogy a fogyasztók direktben fizetnek a tartalmakért, itthon még csak most indul el igazán, de más médiatermékeknél – például fizetőkapu mögötti podcastnél vagy online írott tartalmaknál – már régóta bevett piaci gyakorlat. Egyre élesebb a verseny a szolgáltatók között a fogyasztóktól származó direkt bevételekért. Ezért megjelent az EU-ban is az igény az all-in-one tartalom és előfizetés-kezelő platformokra, melyek szupercsomagként állnak össze (Disney+, Hulu és Max csomagolás az USA-ban 2024 nyarán).
A 4iG Csoport meglátása szerint az elkövetkező években az infrastruktúra folyamatos fejlődése várható Magyarországon, így az optikai gerinc és a lefedő hálózatok bővítése és a háztartások gigabitképes internetellátottságának jelentős növekedése.
Újabb részletek derültek ki a 4iG és az RTL együttműködéséről – jó hír a Bajnokok Ligája szerelmeseinekA 4iG Csoport és az RTL Magyarország között létrejött stratégiai együttműködés hátterének, valamint a 4iG Csoport új tévéplatformjának, a OneTV-nek a bemutatása volt a témája a két nagyvállalat háttérbeszélgetésének, melyen a Világgazdaság is részt vett. Az eseményen arról is szó volt, hogy mik a tartalmi részletei ennek a megállapodásnak. |
Ahogy az az ICT jelentésében is olvasható, tavaly összességében a hazai háztartások ötöde, mintegy 820 ezer, használt valamilyen streamingszolgáltatást, és
ezek 87 százaléka fizetett is a szolgáltatásért,
míg közel egytizedük – 13 százalék – egyéb módon – például jelszómegosztással – használta azokat.
A jelentés szerint a streamingfelhasználók ötöde naponta használ ilyen szolgáltatást, további 53 százalékuk pedig hetente legalább egy alkalommal.
A jelentés alapján megállapítható, hogy
a streaming- és a lineáris tévészolgáltatás általában kiegészíti egymást.
A kutatás szerint az emberek többsége hasonló volumenben néz streamingtartalmakat és „hagyományos” lineáris tévéműsorokat, mindössze a streamingfelhasználók ötödrésze helyezkedett arra az álláspontra, hogy náluk már ez a fajta fogyasztás dominál.
A trendet alátámasztja, hogy olyan új szereplők is megjelentek a hazai televíziós piacon, mint
vagyis megkezdődött egy nagyfokú globalizálódás, amely magában foglalja azt, hogy a streamingszolgáltatók közvetlenül is elérik az ügyfeleket, és megkörnyékezik őket különböző ajánlatokkal.
Az ICT Report szerint számolni kell azzal a jelenséggel, hogy egyes háztartási szegmensek számára a lineáris televíziózás nem jelent majd értéket, a streamingszolgáltatások fokozott mértékben előretörnek, illetve nagyobb tévészolgáltatás-lemondási aránnyal lehet számolni azért is, mert az áremeléseket nem mindenki akarja/képes majd tolerálni.
Mindent összevetve, a 4iG Csoport szakértői úgy látják és arra készülnek, hogy
a lineáris tévére általánosságban továbbra is lesz igény, a streaming növekedése ellenére is.
A változást leginkább abban látják, hogy minden szereplőnek újra kell gondolnia a helyét ebben a folyamatban. A tévépiac ugyan átalakul, de a 4iG Csoport partnerként tekint a tévészolgáltatókra ebben a változásban, és elsődleges szempont a csoport szolgáltatóvállalatai számára, hogy minél jobb minőséget minél szélesebb szolgáltatások mellett nyújthassanak az ügyfeleknek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.