„Azon kormánytagok közé tartozom, akik támogatják, hogy a Természettudományi Múzeum Debrecenbe költözzön, az új közlekedési múzeum létrehozása viszont az én döntésem, és nem szokásom feladni az elképzeléseimet” – közölte Lázár János az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) gazdaságfejlesztési munkacsoportja és a város vezetőinek közös ülését követően.
A miniszter szerint Magyarország kormánya Debrecenre mint a társfővárosra tekint, amelynek reális esélye van arra, hogy Európa 30 legjelentősebb ipari centruma közzé emelkedjen, s csakúgy versenyezhessen gazdagságban a fővárossal, mint Hamburg vagy München.
Mindezekhez mintegy 500 milliárd forintnyi támogatást kapott eddig a város, és 2026 végéig újabb ugyanekkora összeg elnyerésére van reális esélye.
Az iparfejlesztés mellett fontos, hogy a város lakóinak jóléte és jólléte is felzárkózzon a gazdaság színvonalához. Ehhez járulnak hozzá az olyan fejlesztések, mint a természettudományi múzeum odatelepítése, vagy éppen az új közlekedési múzeum létrehozása. Az utóbbi megépítése már 2026–2027 során elkezdődhet
– fejtette ki Lázár János.
A tárcavezető cívis városi tartózkodása során kihirdette a BMW gyárterülete és az M35 autópálya közötti hathektáros telekre megálmodott közlekedési múzeum tervpályázatának eredményét is. Nyolc pályázót díjaztak, a legjobbnak a Kovács Péter építész vezetett debreceni Archiko Kft. munkáját ítélték, a második a DPI Design Kft., a harmadik pedig a DAV Építész Stúdió Kft. pályaműve lett.
A debreceni ipari fejlesztésekre fordított közpénzekből háromszázmilliárdot emésztettek fel a BMW-nek otthont adó Észak-nyugati Gazdasági Övezet infrastrukturális fejlesztései – közölte Lázár János. Tájékoztatása szerint az ipari park teljes mértékben készen áll arra, hogy a nagy szériás autógyártás 2025-ben elinduljon, de 2025–2026 során még néhány újabb beruházásra is szükség lesz.
Ezeket a debreceni városvezetéssel megtárgyalták, és még a nap folyamán a BMW-vel is egyeztetést terveztek a témában. Az egyeztetések megkezdése előtt a miniszter úgy fogalmazott: aki ismeri az autóipar világát, az pontosan tudja, hogy a BMW-nek nagy jövőt jósolnak az autóipari guruk még az európai, amerikai és a kínai autóipar versenyében is.
Lázár János bejelentése: százmilliárdokból építik újjá a vasúti pályaudvarokat – ezek a városok örülhetnek
A program megvalósításához szétválasztják a vasútüzemet és a kereskedelmi funkciókat.
A BMW és a miniszter tárgyalásának eredményéről kérdeztük a BMW-t, de egyelőre nem kívántak nyilatkozni, Lázár János csapata pedig későbbre ígért esetleges tájékoztatást a témában.
Papp László polgármester közölte,
a BMW beszállítói parkjában még folyik a munka, az oda betelepülő cégeket az építkezéseik előrehaladtával párhuzamosan szolgálják ki infrastruktúrával.
A szürke víz megfelelő keverési arányáról és a paraméterekről a Déli Ipari Parkban építkező akkumulátorgyártóval, a CATL-el már megállapodtak, és a BMW mellé települő EVE akkumulátorgyárral is előkészületben van a megállapodás. A szürke víz és a felszíni víz kétharmad-egyharmad keverési arányát szolgáló felszíni vízi infrastruktúra viszont még mindkét ipari parkban hiányzik – közölte a polgármester.
A CATL a Debreceni Egyetemmel is megállapodást kötött, ebben a képzési együttműködések mellett közös akkumulátortechnológiai kutatások is szerepelnek, amelyek a szürke víz témáját is érintik.
Amint az emlékezetes, az akkumulátorgyártás ilyen volumenű megjelenése Debrecenben gyanakvást és ellenállást váltott ki az ott lakókból. A város maga is fontosnak ítélte, hogy ezek a technológiák ne veszélyeztessék az ivóvízbázist, ezért úgy döntött, hogy szürke vízzel – vagyis tisztított szennyvíz és felszíni víz keverékével – fogja kiszolgálni a nagy ipari szereplőket, és köztük is elsősorban az akkumulátorgyártó vállalkozásokat.
Papp László megerősítette, nagyon fontos tétel a szürke víz hálózatának a kialakítása. „Ennek a tervezési folyamata novemberben zárul, és a harmadik kormánydöntésnél kérjük a kormányt, hogy biztosítsa a szükséges forrásokat, amivel megvalósulhatnak a szürke vizes beruházások, hiszen azt az ígéretet tettük Debrecen polgárainak, hogy a helyi vízbázis védelme érdekében ezek a nagy ipari létesítmények jelentős részben tisztított szennyvizet fognak majd fölhasználni, és ennek az ígéretünknek eleget is kívánunk tenni” – fogalmazott.
Lázár János ennek kapcsán közölte, a felszíni vízi infrastruktúra kiépítéséhez szükséges forrásokat biztosítani fogják.
A miniszter a Debrecen pozícióit erősítő fejlesztésekről elmondta, reális célkitűzés, hogy a várost keleti irányból tehermentesítő út 2025-ig tervekkel rendelkezzen, 2029-re pedig, megvalósuljon. A kormány részéről döntés van a 471-es út négysávosításáról, aminek városon belüli része egy Nyíregyháza–Debrecen közötti vasútvonalat átszelő szakasz. Ezt a szakaszt alagútba kívánják terelni, annak a fejlesztésnek a részeként, amelynek keretében a két város közötti vasúti pályát mintegy 320 milliárd forintos beruházással újjáépítik.
Az 50 kilométer vasúti pályát érintő projekt részben EU-finanszírozott: a kivitelezési tendert jövő januárban meghirdetik, és még az évben elkezdődhet a munka is, mert a projektet az Európai Bizottság már jóváhagyta. A tervek szerint 2030-ra megépül egy négysávos direkt autóút Debrecen és Nyíregyháza között, ennek tervezése már elkezdődött, az M4 Debrecen–Hajdúszoboszló közötti szakaszának építése pedig pár éven belül befejeződik.
A Déli Ipari Parkot átszelő vasúti pályát viszont csak akkor váltják ki, ha a cégek terjeszkedése, új cégek betelepülése szükségessé teszi ennek a területnek a bevonását is.
Lázár János közölte: a tárca minden olyan nagyvárost felkeres, ahol 2016-ig kiemelt beruházások valósulnak meg: ezek között van Debrecen után Eger, Esztergom, Szeged, Nyíregyháza, Sopron, Szekszárd, Baja, Mohács, Salgótarján, Békéscsaba, Kecskemét, Miskolc.
Lázár János: nem várunk tétlenül addig, amíg Brüsszel kifizeti a vasútnak járó pénzeket
A fejlesztési csomag célja a magyar kötött pályás közlekedés komplex megújítása. „Ehhez azonban szükség van arra, hogy forráshoz jusson, nem várhat a Brüsszelben visszatartott pénzekre, ezért vasútfejlesztésre vennénk fel hitelt” – jelentette be Lázár János.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.