Az elnökválasztási verseny utolsó fordulójában Kamala Harris alelnök és Donald Trump volt elnök hatalmas összegeket kezdett költeni reklámra és a választókkal való kapcsolatfelvételre – ismerteti a New York Times (NYT) a csütörtökön benyújtott pénzügyi kimutatásokat.
Harris és Trump, valamint támogató szervezeteik 16 nap alatt rendkívüli összeget, félmilliárd dollárt költöttek el kampánycélokra. A Harris- és a Trump-kampány együttesen mintegy 265 millió dollárt költött ez idő alatt, a fő Harris-párti szuper PAC, valamint a négy fő Trump-párti szuper PAC pedig további nagyjából 260 millió dollárt. (Az elnökjelölti kampányokhoz közvetlenül érkező támogatások mellett külön gyűjtenek politikai adományokat a szervezetileg független politikai akcióbizottságok [PAC], amelyek különböző politikai célok mentén alakulnak és állnak be a jelöltek mögé.)
A most közzétettt kimutatások az október 1–16. közötti időszakról számolnak be – a november 5-én tartandó elnökválasztás előtt ez az utolsó ilyen kimutatás.
Harris 166 millió dollárt fordított kampánycélokra ebben a 16 napos időszakban, ami majdnem annyi, mint amennyit egész augusztusban költött. A kiadásokból a médiamegjelenések 130 millió dollárral részesedtek. Az NYT összesítése szerint a Harris-csapat október elejéig 182,6 millió dollárt gyűjtött össze. A Biden elnökjelöltsége idején kasszírozott támogatásokkal, plusz az egyéb szervezetek által gyűjtött pénzekkel együtt számolva a demokratáknál a kampánybüdzsé 1,8 milliárd dollár.
Trump és szövetségesei a Harris által kasszírozott összeg mintegy felét, 92,1 millió dollárt gyűjtöttek össze a 16 napos időszak alatt. Az amerikai lap elemzése szerint ezzel
a republikánusok átlépték az egymillárd dolláros határt – 2022 novembere óta, amikor Trump bejelentette, hogy újra indul az elnöki posztért.
A pénz azonban gyorsan el is folyt. A Trump-csapat 100 millió dollárt költött a 16 napos időszakban, többet, mint júniusban, júliusban és augusztusban együttvéve. Ebből 88 millió dollárt fordítottak reklámra. Október második felében 36,2 millió dollárral rendelkeztek Trumpék, Harriséknál viszont ennek a háromszorosa, 119 millió dollár állt rendelkezésre. Így a demokrata jelölt a választási kampány finisében lényegesen jobb pénzügyi helyzetben van.
A demokraták pénzügyi előnye a szervezeti rendeszerben is megmutatkozik. A Republikánus Nemzeti Bizottság október 16-án 48 millió dollárral rendelkezett. A csatatérenállamokban, azokban az államokban, amelyekben a biztos pártválasztók száma alacsony, vagyis az ingadozó szavazók voksai aranyat érnek a végső elszámolásnál, a demokraták 23,8 millió dollárt utaltak át szervezeteiknek, 355 embert fizettek a kampány során. Ezzel szemben a Demokrata Nemzeti Bizottságnak körülbelül 30 millió dollárja volt, miután 44 millió dollárt utalt át szervezeteinek, és 740 embert alkalmazott.
A legnagyobb demokrata szuper PAC, a Future Forward a kampány finisére időzítette reklámvásárlásait. Szerdán például 82 millió dolláros gigareklámköltést jelentett be. A csoport
október első felében 89 millió dollárt gyűjtött össze, vagyis naponta majdnem hatmillió dollárt.
Dustin Moskovitz, a Facebook társalapítója 25 millió dollárt tett hozzá ebben az időszakban az alaphoz, a korábbi 13 millió dolláron felül, és ezzel ő lett a csoport legnagyobb nyilvánosságra hozott adományozója a ciklusban.
De a legnagyobb tényleges adományozó kiléte továbbra is rejtély. Október elején az összegyűjtött 89 millió dollárból 40 millió dollár a szuper PAC szövetségesek úgynevezett „sötétpénz-csoportjától” származott, amelynek adományozói titokban maradnak.
A republikánusoknál október első felében Elon Musk vitte a prímet – 57 millió dollárt adományozott Trump kampánycsapatának. A világ egyik leggazdagabb embere október 1. és 16. között további 43,6 millió dollárt helyezett el szuper PAC-jában, az America PAC-ban, így összességében még amerikai léptékkel nézve is elképesztő összeggel, 119 milló dollárral támogatta a volt elnök kampányát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.