A magyarországi mozik 13,98 milliós nézőszámmal tavaly 20,11 milliárd forintos bevételt realizálhattak, s ezzel az egy évvel korábbihoz képest annak ellenére is 97 millió forintos többlet keletkezett a kasszákban, hogy együttesen 319 ezerrel kevesebben váltottak jegyet – derült ki a Filmforgalmazók Egyesülete által közölt éves összesítésből.
Tehát a kimagasló eredményeket hozó 2017-es esztendő után 2018 kisebb megtorpanást hozott, ami először is annak tudható be, hogy tavalyelőtt a Star Wars: Az utolsó Jedik csaknem 1,13 milliárd forintos bevétellel kasszát robbantott, a múlt évben azonban nem jelentkezett folytatással az űrben játszódó kultikus sci-fi. Miután a kihívók egyike sem tudta átlépni a bűvös egymilliárdos határt, a Bosszúállók: Végtelen háború című szuperhősfilm 897 millió forinttal nyerte az évet.
A „Csillagok háborúja-mentesség” kedvező hatása, hogy a sikerfilmek között kevésbé koncentrálódott a bevételek eloszlása, hét alkotás is 500 millió forint felett zárt, szemben a 2017-es néggyel.
A kisebb fékezéshez az is hozzájárulhatott, hogy tavaly nem szerepelt a kínálatban kiugróan sikeres animációs film. Mindegy ugyanis, hogy a magyar vagy az amerikai bevételi listát vesszük górcső alá, megfigyelhető, hogy az animációs filmek markánsan hozzájárulnak egy adott év sikerességéhez, hiszen a mozi még mindig családi program, és ezekre a filmekre nem egyedül érkezik az ember, hanem gyerekekkel, akik ugyanúgy növelik a bevételt, mint az őket elkísérő felnőttek.
Míg a Gru 3. 2017-ben 763 millió forintos bevétellel a második helyen végzett, addig hasonló szereplést sokan a Hihetetlen család 2.-től vártak 2018-ban, utóbbi azonban a top tízbe sem került be a maga 409 milliójával.
Ellenben a Hotel Transylvania 3. – Szörnyen rémes vakáció remekelt tavaly, több mint 400 ezer nézőt ültetett le a vászon elé, ami csaknem 540 milliós forgalmat generált, igaz, így is jóval elmaradt a Gru 3. sikerétől.
A visszafogottabb 2018-as mozilátogatási számok kapcsán a magyarországi filmgyártás szempontjából az a legfontosabb tanulság, hogy több hazai közönségfilmre lenne igény. Tavalyelőtt ugyanis a Kincsem minden rekordot megdöntve jutott a képzeletbeli dobogó harmadik fokára csaknem 600 millió forintos bevétellel és közel 500 ezer nézővel. Abban az évben ráadásul két másik eredeti ötletre épülő magyar közönségfilm szintén sikeresen zárta az évet: a Viszkis és a Pappa Pia is bekerült a tizenöt legnézettebb film közé.
A művészi jellege miatt inkább rétegfilmnek számító Testről és lélekről is sokakat érdekelt 2017-ben, csaknem 100 ezer nézőt vonzott.
Ehhez képest 2018-ban egyetlen kiemelkedően sikeres hazai közönségfilm volt, az is egy folytatás, a Valami Amerika 3., amely csaknem félmilliárd forintos eredménnyel a toplista nyolcadik helyén zárt. Mögötte viszont sokáig nem találunk magyar alkotást a Filmforgalmazók Egyesületének rangsorában, az év végén bemutatott BÚÉK-nak – amely egy olasz dráma remake-je – nem volt elég ideje kimagasló bevételt termelni, viszont így is megközelítette a 100 ezres nézőszámot.
A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.