A MÁV Zrt. 152 milliárd forint árbevételt ért el 2017-ben az előző évi 151 milliárd forint után. Adózott eredménye 7,8 milliárd forint volt, 4,2 milliárddal alacsonyabb az egy évvel korábbinál, viszont 0,8 milliárddal több a tervezettnél – közölte az elnök-vezérigazgató. Hozzátette, 2016-ban egy nagy értékű ingatlan értékesítése emelte meg jelentősebben a nyereséget, tavaly ilyen egyszeri bevétel nem volt.
Dávid Ilona elmondta, hogy a MÁV-csoport adósságállománya 240 milliárd forinttal csökkent 2010 óta. A meglévő 51 milliárd forint hitel döntően a járműparkhoz kapcsolódik.
Csépke András, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója ismertette:
a vasúttársaságnak belföldön csaknem 139 millió utasa volt tavaly, a 2015-ösnél mintegy 3 millióval több.
Az idei év legjelentősebb fejlesztései között említette az IC+ motorvonatok szolnoki sorozatgyártását, a járműfelújítások folytatását, újabb jegyértékesítő automaták üzembe állítását, valamint a jegyvásárlási lehetőség elindítását a Vonatinfó mobiltelefonos alkalmazással.
Dávid Ilona a gazdálkodási eredményekről szólva jelezte, a MÁV Zrt. tavaly év végére már 47 vasúti társasággal kötött hálózat-hozzáférési szerződést. Az ebből származó díjbevétel mintegy 93,5 milliárd forint volt, 1,8 milliárddal több az előző évinél. A bevétel nagy része, csaknem 78 százaléka személyszállításból származik. Hozzátette ugyanakkor, hogy nőtt az árufuvarozás forgalma.
Kiemelte, hogy az elmúlt években teljes körű, 2030-ig kitekintő, komplex fejlesztési programot is tartalmazó pályaműködtetési stratégiát dolgozott ki a MÁV, ami a jövőbeli vasúti fejlesztések alapja.
Az elnök-vezérigazgató elmondta:
a vasúttársaság 2018-2020-as üzleti terve szerint folytatódik a tavaly megkezdett hároméves bérfelzárkóztatási program, az idei, 12 százalékos bérfejlesztés 36 ezer vasutast érint.
Dávid Ilona a MÁV-HÉV Zrt.-re kitérve elmondta: tavaly 72,8 millióan utaztak a hat vonalon. A megörökölt infrastruktúrát kiemelkedő mutatók mellett üzemeltetik, de nagy nehézségek árán. Úgy fogalmazott, hosszú ideig ezek a jó eredmények nem tarthatók fenn, mert az infrastruktúra elavultsága el fog érni egy olyan szintet, amelyet már az üzemeltetéssel nem lehet kompenzálni.
Csépke András, MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója kiemelte: a társaság 99,9 milliárd forint árbevétellel és 3,2 milliárd forint adózott eredménnyel zárta a tavalyi évet.
Felidézte, hogy 2017-ben írta alá a MÁV-Start az egyik legjelentősebb szerződését, a nagykapacitású motorvonatok szállítására vonatkozó keretmegállapodást, amely összesen 40 motorvonat megrendelésére biztosít lehetőséget. Ebből az első 11 darabot uniós források felhasználásával tavaly augusztusban megrendelte a vasúttársaság, 2019 őszétől érkeznek.
A tervek szerint a saját fejlesztésű, Szolnokon gyártott IC+ kocsik közül 20 az év végére, 24 a jövő évben, 46 pedig 2020-ban készül el.
A jegyértékesítés fejlesztésére és az árérzékeny utasok megnyerésére nagy figyelmet fordítanak. Jelenleg 116 jegyértékesítő automata üzemel, ezt újabb 485 követi, a telepítések az idei negyedik negyedévben megkezdődnek – mondta el Csépke András.
Tavaly decemberben kedvezményeket vezettek be az online és a jegyautomatás vásárlásra, illetve a csúcsidőn kívüli utazásra, a kedvezményeket eddig 1,3 millió utas vette igénybe, akik így 287 millió forintot takarítottak meg – tette hozzá.
Felhívta a figyelmet arra: a 2015 óta üzemelő Vonatinfó mobiltelefonos alkalmazás jegyvásárlási funkcióval bővül, júliustól már minden androidos készülékkel rendelkező használhatja, augusztustól pedig az iOS készülékekre is letölthetővé válik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.