A kormány vasúti reformja ellen április elején kezdődött tiltakozás hétről hétre gyengül, kedden a 29. sztrájknapon a vasutasok 17, a mozdonyvezetőknek 55 százaléka vett részt a munkabeszüntetésben, a szuperexpresszek (TGV) háromötöde, a többi belföldi vonatnak mintegy fele közlekedett.
A gördülő sztrájk, amelynek keretében a vasutasok minden öt napból kettőn sztrájkolnak, elvileg június 28-ig tart, de a szakszervezetek egy része ezt követően is folytatni kívánja a megmozdulást, miközben a reformszakszervezetek a befejezést helyezték kilátásba.
A reform szövegét első olvasatban a nemzetgyűlés és a szenátus is nagy többséggel megszavazta, a közös változatban hétfő este egyezett meg a parlament két házának vegyes bizottsága. A javaslatot szerdán bocsátják a nemzetgyűlés, csütörtökön pedig a szenátus elé ünnepélyes jóváhagyásra.
A törvényt meg fogják szavazni, ez már csak formalitás, nincs értelme továbbsztrájkolni hacsak nem a franciák bosszantására – monda Alain Cornu, a szenátus jelentéstevője.
Miután a közvélemény a kezdetektől támogatja a vasúti reformot, annak alapvető elvein a kormány nem kívánt változtatni a sztrájk ideje alatt, noha tárgyalóasztalhoz ült a szakszervezetekkel.
A reform költségcsökkentések mellett a 2020-tól meghirdetendő vasúti liberalizációra készíti fel az állami vasúttársaságot (SNCF), amikor a piac fokozatos megnyitása értelmében külföldi vasúttársaságok is működtethetnek vonatokat a francia TGV-k útvonalain. A kormány legfőbb célja, hogy megszüntesse a vasúti dolgozók kivételezett helyzetét, amely a munkahelyek életre szóló szavatolását és az 50 és 55 év közötti nyugdíjba vonulást teszi lehetővé, miközben a franciák többségére a 62 éves nyugdíjkorhatár vonatkozik. Ez a változás 2020-tól lépne életbe a vasúthoz belépő dolgozókra.
A liberalizáció egyrészt érinteni fogja a szuprexpresszek (TGV) működtetését, amelyhez az olasz modellt vette mintának a francia kormány, amely engedélyezni fogja, hogy az SNCF által fenntartott TGV-útvonalakon magáncégek is indítsanak járatokat. Az egyéb belföldi vonalak reformjához viszont a német rendszer adott példát a törvényhozóknak: a régióknak lesz lehetősége egyes vasúti szakaszok működtetésére beszerzési pályázatot kiírni, és a győztes társaság veszi majd át a teljes működtetést, beleértve a francia vasutasok alkalmazását is. Ezért volt a reform egyik kulcskérdése a vasutasok helyzetének szavatolása.
A kormány a reform lényegét megtartva tett gesztusokat a szakszervezeteknek: átvállalja az SNCF 50 milliárd euróra becsült adósságállományának kétharmadát, valamint növeli a beruházási támogatásokat.
A konzervatív Le Figaro szerint a vasúti reform a kormány „politikai győzelme”.
Franciaországban, ahol a legkisebb reform is általában nukleáris háborút eredményez, márványba vésendő esemény történt. Az SNCF reformja bebizonyította, hogy Franciaország nincsen visszafordíthatatlanul mozdulatlanságra ítélve – írta a jobboldali lap.
Philippe Martinez, a legradikálisabb szakszervezet, a CGT elnöke szerint ugyanakkor még messze van a sztrájk vége. Szerinte a kormány hiába kiált győzelmet, amikor „a problémák még mindig az asztalon vannak” és a tiltakozók konkrétumokat várnak a kormánytól.
A szakszervezetek elsősorban azért folytatják a megmozdulást, mert a kollektív szerződésekről még mindig folynak a tárgyalások, s annak befejezéséig nyomást kívánnak gyakorolni a kormányra. Pénteken háromoldalú egyeztetés lesz a kormány, az SNCF vezetősége és a dolgozók képviselői között a témában. A szakszervezetek – amelyek szerdán döntenek arról, hogy június 28. után is folytatják-e a sztrájkot – a tárgyalásokon csak megfigyelőként vehetnek részt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.