BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Intermodális csomópont lehet Észak-Pesten

A káposztásmegyeri intermodális központ az újpesti közlekedésjavítási elképzelések leglátványosabb eleme, de talán a legbizonytalanabb is, mert az M3-as metró meghosszabbítása odáig csak a távlati fővárosi tervek része.

Pest legészakibb kerületének terítéken lévő fejlesztési koncepciójában a közlekedési fejezeteknél figyelembe kell venni a fővárosi elképzelések részét képező M3-as metró meghosszabbítását is. Akkor is, ha a nyomvonal kivezetése Káposztásmegyerre nincs terítéken, csak a jövő zenéje, sőt a metrónak még a Rákospalota–Újpest vasúti megállóba álmodott végállomásáról „sem állnak rendelkezésre engedélyezési kérelmek” az erről közzétett dokumentumok szerint.

Az intermodális központ gondolata azonban ígéretes, Újpest északi részének közúti és tömegközlekedésén lendítene, segítve a bejutást a főváros központjába, és erősítve a közlekedési kapcsolatot a szomszédos XV. kerülettel.

A csomópont a Megyeri út meghosszabbításánál, a vasútvonal alatti, közúti aluljárónál létesülne. Itt lenne valamikor az M3-as metró végleges végállomása is. A szerelvény Káposztásmegyeren már a felszínen futna, a lakótelepen két megállója lenne: az egyik a Bőröndös utca, a másik az Óceánárok utca közelében, utóbbinál 150 férőhelyes P+R parkolóval. Ha kiviszik odáig a metrót, el kell bontani a kiszemelt nyomvonalán – a Külső Szilágyi úton – lévő villamospályát. (A pályát nemrég újították fel, de a munka aligha vész kárba, mivel az említett M3-as-terv egyelőre fiókban van.)

Az elképzelések megvalósítása részben a központba való bejutását segítené
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Az intermodális központba kerülne át a lakótelep északi részén lévő buszvégállomás (Homoktövis utca), a déli részén (Óceánárok utca) lévő szerepe pedig csökkenne, feladatait részben átvenné az intermodális központ. A déli részen épülne egy-egy vasúti aluljáró az Óceánárok és a Közvágóhíd utca között. Kiépítenék a Baross utca még hiányzó szakaszát is, amely a Káposztásmegyer és a megyeri kertváros közötti forgalmat segítené.

Északon az intermodális központig hosszabbítanák meg a XV. kerületből a Megyeri úti aluljárón át érkező buszvonalat. A csomópont IV. és XV. kerületi részén összesen 500 autó elhelyezésére alkalmas P+R parkolót célszerű létesíteni, de lenne a kerékpárosok számára B+R is.

Az intermodális központban lenne egy vonatmegálló is, ezt a MÁV alakítaná ki a Budapest–Vác-projekt részeként. A projekt során az S-Bahn típusú közlekedés érdekében két új vasúti vágány is épülne.

Újpest önkormányzata a fenti javaslatcsomag mellett összeállított két másikat is, mert a kerület három fejlesztési területből áll. Ezek a Káposztásmegyeri lakótelep városrész, Dél-Újpest és az Újpesti lakótelep. Az ezekre vonatkozó kerületi építési szabályzatokat (KÉSZ) a megváltozott építésügyi, terület- és településrendezési, valamint településképi törvényi és jogszabályi környezethez igazítva kell módosítani. A módosító javaslatokat a képviselő-testület már több mint egy hónapja megtárgyalta, az azokban foglaltakkal egyetértett, a véleményeztetésnél tartanak.

A metró esetleges meghosszabbítása befolyásolja a KÉSZ-ek más részeit is. Az Árpád út és a Rózsa utca térségében például ki lehetne alakítani 25 ezer bruttó négyzetméternyi irodát, 16 ezer bruttó négyzetméter kereskedelmi felületet és feleekkora lakófelületet – az utóbbi mintegy 150 lakás –, mindezt mélygarázsokkal kiegészítve, de csak az M3-as metró tervezett meghosszabbítása után, mert a metrónak épp a Rózsa utcánál lenne az egyik megállója.

A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.