Kedd este adták át a világ első LNG-üzemű óceánjáróját. Az AIDAnova névre keresztelt hajó 19 órakor futott ki a vízre az észak-németországi Papenburg dokkjából. A világ egyik legnagyobb hajóépítője, a Meyer Werft GmbH által készített jármű a brit-amerikai hátterű, de a németországi Rostockban bejegyzett hajózási vállalat, az AidaCruises flottáját erősíti. A cég a kötelező tesztek után november közepén veheti hivatalosan is használatba a luxus-óceánjárót.
A 337 méter hosszú, 42 méter széles és 2600 utas befogadására alkalmas hajó első útját december elejére tervezik hamburgi indulással.
Az AIDAnova-projekt minden túlzás nélkül óriási előrelépés a hajózás történetében, hiszen a cseppfolyós gázzal működő jármű az élő példája annak, hogy igenis lehet környezetkímélően közlekedni a vizeken. A vízi közlekedés általános működése szerint eddig vagy dízelt, vagy dízellel kevert rendkívül olcsó nehézolajat égettek el a hajók motorjai, órási mennyiségű mérgező gázt is termelve. A környezetet megterhelő rendszerek finomításáról évek óta vitáznak, de még azt sem sikerült elérni, hogy legalább a kikötőkben veszteglő hajóknál kevésbé ártalmas energiaellátást vezessenek be.
A globális hajógyártás innovációjának hiányát jól mutatja, hogy a mostani fejlesztéssel mind az AidaCruises, mind pedig a Meyer Werft egy csapásra piacvezetővé vált az LNG-hajók szegmensében. Az AidaCruises további két hasonló hajót rendelt a Meyer Werfttől, a teljes megbízás díja meghaladja a hárommilliárd eurót. Fontos adat, hogy az LNG-hajók akár 70 százalékkal kevesebb káros anyagot termelnek dízel- és nehézolaj-alapú társaikhoz képest.
A cég által preferált LNG-motorok beruházása egyébként gazdaságilag már erősen megkérdőjelezhető döntés, hiszen a gyártási költségek 20-30 százalékkal haladják meg a hagyományos üzemű hajók bekerülését.
A német környezetvédők mégsem elégedettek maradéktalanul az AIDAnovával. Azt elismerik, hogy az LNG-üzem tisztább a dízelt vagy nehézolajat felhasználó struktúráknál, de azt is megjegyzik, hogy a cseppfolyós gáz ugyanúgy fosszilis nyersanyag, amely továbbra is megterheli a környezetet. Szerintük a hosszú távú megoldás az lenne, ha a hajózásban is bevezetnék a megújuló energiákat, vagy kialakítanák a hidrogénmeghajtást.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.