A német szakminiszter tárgyalásokat kezdeményezett a gyártókkal egy olyan támogatási konstrukció kidolgozásáról, amellyel közösen ösztönöznék a vásárlókat a környezetbarát autók vásárlására, dízeljeik lecserélésére. Annyiban közösen, hogy a tárca erkölcsi támogatást biztosít a roncsautóprogramhoz, de a költségeket a gyártóknak kell állniuk. „A minisztérium nem autókereskedés” – ezzel magyarázta Andreas Scheuer a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak, miért tartják magukat távol a finanszírozástól. A miniszter hozzátette, hogy a járművek átalakítását is járható útnak tartják, de csak akkor, ha műszaki és gazdasági szempontból egyaránt meggyőző eredményt garantálnak.
Igaz, ez a megoldás nem nyerte el az autóipari lobbi tetszését, egyrészt a magas, eurómilliárdokban mérhető költsége miatt, másrészt, mert a tulajdonosok joggal tartanak a járműveik átalakítását követő teljesítménycsökkenéstől. Német rendszámmal jelenleg 3,1 millió Euro 4-es és 3,5 millió Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású dízelautó fut az utakon, ezeknek az átalakítása műszakilag kivitelezhetetlen a szaktárca szerint, míg a régebbieknél kocsinként átlagosan 3 ezer eurós kiadással járna a kipufogógázok utólagos szűrése.
Kormányzati becslések szerint már 1,3 millió magas szennyezőanyag-kibocsátású dízelt érintenek azok a helyhatósági hatáskörben eddig meghozott intézkedések, amelyekkel a mozgásukat korlátozzák vagy egyenesen kitiltják őket a lakott övezetekből. Angela Merkel mindenesetre nem az adminisztratív korlátozások híve, inkább a gyártók oldaláról sürget beavatkozásokat a dízelek „kizöldítésére”.
A kancellár a megoldás kidolgozásával és az egyeztetésekkel a múlt héten bízta meg Scheuert.
Németországban a dízelek emissziójával folytatott praktikákról a legmagasabb vállalatvezetői szinten tudtak – értesült a Handelsblatt. A 16 ezer oldalnyi nyomozati anyag feldolgozása után a hatóságok már megalapozottnak látják, hogy a Mercedes, a VW csoport és a BMW egymással összejátszva manipulálta a tisztadízel-technológiaként hirdetett AdBlue rendszert. A káros kipufogógázokat elvileg hatékonyan kiszűrő AdBlue folyadék tartályát direkt kisebbre méretezték, és a feltöltéséhez szükséges periódust is jóval hosszabbra nyújtották, emellett a szabályozó szoftvert úgy állították be, hogy az csak tesztkörülmények között hozza az elvárt értéket. Egy liter AdBlue folyadék az autógyártók útmutatása szerint ezer kilométerre elegendő, csakhogy a mérnökök úgy vélik, ennek a háromszorosa kell a hatékony szűréshez. Az előírt 16 ezer kilométeres csereperiódus pedig azt jelenti, hogy a jármű az idő nagy része alatt, ahelyett, hogy csapdába ejtené a nitrogén-oxidokat, inkább a szabadba engedi őket.
Nem várható el az amerikai fogyasztóktól, hogy ezer kilométerenként töltögessék a tartályt, félő, hogy emiatt eladhatatlanok lennének a német dízelek az Egyesült Államokban
– ezt a segélykiáltást még 2008-ban küldték haza e-mail formájában a tengerentúlról, s az üzenet meghallgatásra talált. A VW csoportnál a dízelbotrány érintettjei közül 39 embert, köztük hat felső vezetőt küldtek el, de rács mögött, azaz vizsgálati fogságban csak Rupert Stadler, az Audi vezérigazgatója van. Őt június közepén vették őrizetbe, s a nyomozás érdekeire hivatkozva azóta sem engedték szabadon.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.