BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mínuszban az autósiskolák

Hiába nő folyamatosan az autósiskolák bevétele, a mérleg szerinti eredményük már két éve mínuszban van. Öt év alatt 10 százalékkal esett a területen aktív vállalkozások száma.

Az öt évvel ezelőtti 10,6 milliárd forintról 16 milliárd fölé nőtt 2017-re a hazai autósiskolák árbevétele a Nemzeti Cégtár adatai szerint, a mérleg szerinti eredményük viszont 265 millió forintos nyereségről egymilliós veszteségre változott. A vizsgált időszakban a csúcs 2015-re esett, 694 millió forintos nyereséggel, a mélypont pedig 2016-ra, 6 milliós mínusszal.

Fotó: MW

Orosz János, a Magyar Autósiskolák Szövetségének (MAISZ) elnöke szerint az érintett szolgáltató ágazat cégei nagyon nehéz helyzetben vannak, mert nagyon sok kiadással és magas költségekkel kell számolniuk, az óradíjat viszont nem nagyon emelhetik.

A nyugat-európai országokban átlagosan 50 euró (jelen árfolyamon nagyjából 16 ezer forint) óradíjat kell fizetni, amelyet a hazai kereseti viszonyok mellett még csak meg sem lehet közelíteni. Magyarországon országos átlagban 3-4 ezer forintot kérnek az oktatók egy óráért. Ugyanakkor az oktatók keresetéhez képest nagyon magas a munkavégzésükhöz szükséges autók vételára, ezenfelül ki kell fizetni a szervizelést, az üzemanyagot és a bérterheket is

– mondta a Világgazdaságnak Orosz János.

Az oktatóautókat naponta nyolc-tíz órán át használják, emiatt gyorsabban kopnak, rongálódnak, így gyakrabban szorulnak javításra, továbbá évente kell vizsgáztatni őket a közlekedési hatóságnál, hogy alkalmasak-e az oktatásra.

A szakember szerint az is nagy probléma, hogy nincs elég oktató, és mivel hosszú évekig nem is volt szakoktatóképzés, az aktívak átlagéletkora a nyugdíjkorhatárhoz közelít. Ráadásul úgy tűnik, hogy a fiatalokat nem vonzza ez a szakma, részben a nagyon magas induló költségek miatt, részben, mert nem is nagyon jövedelmező. Az induló költségekbe tartozik a szakoktatói képesítés megszerzése, ez nagyjából egymillió forint, szükség van egy újszerű autóra, majd azt fel kell szerelni úgy, hogy alkalmas legyen oktatásra, és számos engedélyt is be kell szerezni.

A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.