Az alacsony vízállás miatt mostanra kiesett a forgalomból a Duna magyarországi szakaszán közlekedő teherhajók mintegy kétharmada – válaszolt a Világgazdaság kérdésére Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének (MBFSZ) elnöke. A szakember tájékoztatása szerint normál esetben a folyó hazai részén évente 7-8 millió tonna árut továbbít összesen 6-7 ezer hajó, e mennyiségbe beleértendő az export, az import és a tranzit is.
E járművek mintegy 10 százaléka közlekedik magyar zászló alatt.
Az extrém alacsony vízállásnál csak mintegy 1,2 méteres merüléssel lehet közlekedni, így egy átlagos, 1600 tonnás teherhajó például csak 250-300 tonnás szállítmányt képes vinni. Ezért már csak azok a hajók kelnek útnak, amelyek fizikailag még egyáltalán tudnak haladni, és a megbízók a hagyományos tarifa többszörösét fizetik. Ám ezek a hajók is gyakran arra kényszerülnek, hogy könnyítsenek, azaz a gázlók előtt az árujukat teherautóra rakják, majd a gázló után visszapakolják.
indez hajómérettől, árutól és más szempontoktól függően alkalmanként 6-8-10 ezer eurót is elvisz. Ám az is pénzbe kerül, ha nem tesznek semmit: az állás költsége hajótípus és nagyság függvényében napi 500-1500 euró. A költségek előre nehezen számíthatók ki, a fuvarok így sokszor veszteségesek. A hajók időjárási okok miatti forgalomkiesésére nem lehet biztosítást kötni, és üzemidő-kiesésre is csak az esetleges műszaki káresemények miatti leállások esetében – tudtuk meg Bencsik Attilától.
Teljes hajózási tilalom nincs. Éjszakai zárlatot viszont már rendelt el a hatóság, először augusztusban, de október 10. óta 19 és 6 óra között ismét tilos hajózni Solt–Budapest és Budapest–Medve között.
Az áldatlan állapot július közepe óta áll fenn. A sürgős árut le kell szállítani, így az elmúlt hónapokban több százezer tonna áru forgalma terelődött a Dunáról vasútra és közútra. Időközben már elfogytak a vasúti kapacitások is, az eredményt pedig az autópályákon látjuk, amelyeknek külső sávjaiban Európa-szerte csak kamionok haladnak. A megbízhatóan négy-öt napra szóló időjárás-előrejelzés szerint egyelőre nincs esély a helyzet javulására. A szövetség elnöke szerint ez aligha tartható hosszú ideig, évtizedek távlatában a klímaváltozás hatásai fokozódnak, és a vízgazdálkodás, vízmegtartás kulcskérdéssé válik.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.