BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megfeneklett a hajózás

Éjszaka tilos árut szállítani a Duna hazai szakaszán az alacsony vízállás miatt. A teherhajók kétharmada már egyébként is áll, és napi 500-1500 eurót is veszítenek.

Az alacsony vízállás miatt mostanra kiesett a forgalomból a Duna magyarországi szakaszán közlekedő teherhajók mintegy kétharmada – válaszolt a Világgazdaság kérdésére Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének (MBFSZ) elnöke. A szakember tájékoztatása szerint normál esetben a folyó hazai részén évente 7-8 millió tonna árut továbbít összesen 6-7 ezer hajó, e mennyiségbe beleértendő az export, az import és a tranzit is.

E járművek mintegy 10 százaléka közlekedik magyar zászló alatt.

Az extrém alacsony vízállásnál csak mintegy 1,2 méteres merüléssel lehet közlekedni, így egy átlagos, 1600 tonnás teherhajó például csak 250-300 tonnás szállítmányt képes vinni. Ezért már csak azok a hajók kelnek útnak, amelyek fizikailag még egyáltalán tudnak haladni, és a megbízók a hagyományos tarifa többszörösét fizetik. Ám ezek a hajók is gyakran arra kényszerülnek, hogy könnyítsenek, azaz a gázlók előtt az árujukat teherautóra rakják, majd a gázló után visszapakolják.

Fotó: MTI/Sóki Tamás

indez hajómérettől, árutól és más szempontoktól függően alkalmanként 6-8-10 ezer eurót is elvisz. Ám az is pénzbe kerül, ha nem tesznek semmit: az állás költsége hajótípus és nagyság függvényében napi 500-1500 euró. A költségek előre nehezen számíthatók ki, a fuvarok így sokszor veszteségesek. A hajók időjárási okok miatti forgalomkiesésére nem lehet biztosítást kötni, és üzemidő-kiesésre is csak az esetleges műszaki káresemények miatti leállások esetében – tudtuk meg Bencsik Attilától.

Teljes hajózási tilalom nincs. Éjszakai zárlatot viszont már rendelt el a hatóság, először augusztusban, de október 10. óta 19 és 6 óra között ismét tilos hajózni Solt–Budapest és Budapest–Medve között.

Az áldatlan állapot július közepe óta áll fenn. A sürgős árut le kell szállítani, így az elmúlt hónapokban több százezer tonna áru forgalma terelődött a Dunáról vasútra és közútra. Időközben már elfogytak a vasúti kapacitások is, az eredményt pedig az autópályákon látjuk, amelyeknek külső sávjaiban Európa-szerte csak kamionok haladnak. A megbízhatóan négy-öt napra szóló időjárás-előrejelzés szerint egyelőre nincs esély a helyzet javulására. A szövetség elnöke szerint ez aligha tartható hosszú ideig, évtizedek távlatában a klímaváltozás hatásai fokozódnak, és a vízgazdálkodás, vízmegtartás kulcskérdéssé válik.

A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.