A kizárólag Róma városát érintő tömegközlekedésről szóló népszavazást a parlamenten kívüli olasz radikális párt kezdeményezte. Az urnákhoz várt 2,4 millió rómainak két kérdésre kellene válaszolnia igennel vagy nemmel:
akarja-e, hogy az olasz főváros önkormányzata privatizálja a tömegközlekedést, és támogatja-e, hogy a főváros engedélyezze az internetes applikációkkal működő közösségi közlekedés terjedését.
A referendum konzultációs jellegű, vagyis a lakosság véleménye nem kötelező érvényű a főpolgármesteri hivatal számára. Az érvényességhez legalább a jogosultak egyharmadának részvétele szükséges.
Az olasz főváros tömegközlekedésének több mint 80 százalékát az Atac római városi közlekedési vállalat üzemelteti. Az 1909-ben alapított vállalat jelenleg 100 százalékos önkormányzati tulajdonban van:
az Atac-nak több mint 11 ezer dolgozója és 1,3 milliárd euró adóssága van. A felmérések szerint a tömegközlekedés kiemelten rossz működését Róma lakosai a város első számú problémájának tartják a hasonlóan rosszul üzemeltetett köztisztasággal együtt.
A népszavazást a balközép Demokrata Párt (PD) és a jobbközép Hajrá Olaszország (FI) is támogatja, ellenzi a két kormánypárt, az Öt Csillag Mozgalom (M5S) és a Liga.
A népszavazást Rómában a főpolgármester Virginia Raggiról, az M5S politikusáról való felmérésnek is tartják. Raggit szombaton mentette fel a római elsőfokú bíróság korrupció vádja alól. A 2016-ban megválasztott Virgina Raggi támogatottsága a nyári adatok szerint jóval 20 százalék alatt van.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.