BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tarlós meneszti a BKK vezérét

Budapest főpolgármestere meneszti a BKK vezérigazgatóját, miután kiderült, hogy az elektrornikus jegyrendszerrel kapcsolatos problémákról nem adtak tájékoztatást neki. Tarlós már ki is nevezte az új, fejlesztést felügyelő embert, Bagdy Gábor személyében.

Budapest főpolgármestere péntek reggel közleményt adott ki a történtekkel kapcsolatban, melyet alább változtatás nélkül közlünk:

„A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által menedzselt elektronikus jegyrendszer projekttel kapcsolatban ellenzéki hírforrások összekevernek két különböző szerződést, és ebből mindjárt túlzó, valóságon túli tényadatokat és kilátásokat is levezetnek.

A Fővárosi Önkormányzat eredetileg valóban kötött egy finanszírozási szerződést az EBRD-vel, de ez a szerződés továbbra is érvényben van. A BKK pedig teljesen önállóan kötött 2014-ben egy másik szerződést, kivitelezői szerződést egy szállítóval. Több határidő-módosítást követően ez utóbbi szerződést bontotta fel végül a minap, hosszú vívódást követően a BKK igazgatósága.

Tarlós István fõpolgármester
Fotó: MTI/Balogh Zoltán

A BKK részéről a kivitelezési bonyodalom súlyának elhúzódó téves értelmezése, illetve szofisztikus magyarázatai folytán mára semmiképp sem indokolható időveszteség következményeként az illetékes, BKK-t felügyelő főpolgármester-helyettes feladata a jövőben a városüzemeltetésre korlátozódik. A fejlesztések közvetlen felügyeletével ezt követően általánosan dr. Bagdy Gábor főpolgármester-helyettest bízom meg.

A történtek miatt kezdeményezem továbbá Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatójának e pozícióból való felmentését.„

Bagdy: szerződésszegés állt a háttérben

Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes csütörtökön közölte, hogy a BKK igazgatósága november 21-én egyhangú szavazással, azonnali határidővel felmondta az elektronikus jegyrendszer kiépítésére és üzemeltetésére kötött szerződést. Közleményében azt írta: az elektronikus jegyrendszer kialakítására a BKK szerződött, és a közlekedési központ menedzselte a projektet,

az azzal kapcsolatos problémákról sem Tarlós István főpolgármesternek, sem neki nem voltak információi.

Közölte: annak indoka, hogy a BKK felmondta a szerződést,

a szállító megfelelő bankgarancia nyújtásával kapcsolatos szerződésszegése volt.

A fővárost nem érte anyagi kár.

Végtelen történet

Az elektronikus jegyrendszer (RIGO) sorsa már eddig is meglehetősen hányadtatú volt, a BKK szeptemberi híradásai alapján ugyanis alapos újratervezésére és átütemezésére volt szükség. Tekintve, hogy

az eredeti szerződés megkötésekor még más jogszabályok voltak érvényben, mint napjainkban, ezért a projektek újra át kellett dolgozni, hogy megfeleljen a jelenleg hatályban lévő jogszabályoknak.

A BKK leginkább erre hivatkozva tájékoztatott a csúszás okáról.

A szerződésmódosításhoz szükséges az EBRD (Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank) és a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyása is, amikor ez megtörténik, akkor lehet új időpontot kitűzni a rendszer élesítését illetően.

Semmi nem lett a fővárosiak életét megkönnyítő ígéretekből

A rendszer bevezetését először 2006-ra ígérték, tehát a projektről már több mint egy évtizede beszélgetünk, és tulajdonképpen gyakorlati szempontból semmivel sem tartunk előrébb, mint tizenkét esztendővel ezelőtt.

Pedig óriási ígéretekkel indult a fejlesztés, a BKK úton-útfélen hangoztatta, hogy a RIGO felettébb könnyűvé varázsolja majd a budapestiek életét, tekintve, hogy az ultramodern elektromos jegy- és beléptetőrendszer felváltja majd a papír alapú jegyeket, megszünteti a sorban állást, s nem utolsó sorban kiszűri a bliccelőket is.

Fotó: MTI/Balogh Zoltán

A fővárosi közlekedés azonban továbbra is botrányos: kígyózó sorok állnak a jegypénztáraknál, állandó vitákról, verekedésekről tesznek közzé a közösségi médiában felvételeket, s úgy általában is már-már tarthatatlan a „viszony” az ellenőrök és a közlekedő tömeg között. A budapestiek tehát továbbra is várni kényszerülnek.

Bliccelés terén is öngólt rúg a BKK

A Világgazdaság szeptemberi kérdésére arról számolt be a BKK, hogy – bár 2014-ben még 360 ezer esetben büntetett a társaság, idén már csak 175 ezer esetben szabtak ki pótdíjat – a pótdíjbevételek növekvő tendenciát mutatnak:

2016-ban 1,5 milliárd, tavaly 2,4 milliárd forintot szedett be a társaság a bliccelőktől, idén – három hónappal az év vége előtt – pedig már 1,8 milliárd forintnál járt.

A vállalat közlése szerint a hatékonyságot ráadásul kevesebb ellenőrrel sikerült növelni: 2013 és 2018 között ugyanis 40 százalékkal, 365-ről 223-ra csökkent az ellenőri állomány. A közlekedő fővárosiak körében azonban még mindig az ellenőr-kérdés a leginkább megkérdőjelezett BKK-cselekedet, a metróállomásonként kirendelt 6-8 ellenőr érhető módon nem váltja ki a lakosság túlzott szimpátiáját. Talán erre is jó megoldás lenne a RIGO, véget érhetne az egyre jobban elmérgesedő állapot az ellenőrök és az utazók között.

Fotó: Máthé Zoltán

Nem történik semmi, mégis egyre többe kerül

2014-ben Tarlós büszkén jelentette be, hogy a városvezetés – amely a BKK-t bízta meg az előkészítéssel – 54,5 millió eurós, ötéves futamidőre szóló megállapodást kötött az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal a finanszírozásról. Budapest további 5,5 milliárd forintos összeggel járult hozzá a fejlesztéshez saját forrásból.

A partner Scheidt&Bachmann cég időben le is szállította a berendezéseket, ám azok azóta is egy raktárban állnak lefóliázva.

Pedig a Fővárosi Közgyűlés tavaly plusz 3 milliárd forintot szavazott meg a fejlesztésre.

Tarlós 2014-ben még azt is megígérte, hogy a projekt életbe lépésével együtt Budapest másfél millió, névre szóló chipkártyát ad ki, és az első chipkártya minden fővárosinak ingyenesen járt volna. Egyelőre ebből sem lett semmi.

Folytatódik az e-jegy rendszer projekt

A sajtóban megjelent híresztelésekkel ellentétben a fővárosi elektronikus jegyrendszer projektje az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) hitelszerződéses feltételei szerint tovább folytatódik, s az eddig kifizetett összegek alapján elvégzett fejlesztési elemek felhasználhatók a projekt továbbfejlesztése során – közölte a Főpolgármesteri Hivatal.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.