Újra kell gondolni a jövőbeli gyártási terveket az új uniós megállapodás fényében – jelentette be Herbert Diess, a Volkswagen vezérigazgatója azt követően, hogy az Európai Parlament (EP) és az EU-s tagállamok képviselői egyezségre jutottak a személygépjárművek és kisteherautók károsanyag-kibocsátásának csökkentéséről.
Az EU-s intézmények azt a célt tűzték ki, hogy 2030-ra az autók szén-dioxid-kibocsátását 37,5, a kisteherautókét pedig 31 százalékkal kell visszaszorítani a 2021-es szinthez képest, 2025-re pedig mindkét járműtípus esetében 15 százalékos kibocsátáscsökkentésben állapodtak meg. Diess elmondta, az új uniós célok miatt a tervezettnél gyorsabb ütemben kell haladni az elektromos járművek tömeggyártása felé, ám csak 2019 őszére ígérte a Volkswagen hosszú távú stratégiájának módosítását.
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) aggasztónak tartja az EP és a tagállamok képviselőinek megállapodását. „Az ACEA tagjai mindent megtesznek, hogy csökkentsék járműveik szén-dioxid-kibocsátását, ám ezek a kitűzött határértékek nagy terhet rónak majd az európai autóiparra” – olvasható Erik Jonnaertnek, az ACEA főtitkárának nyilatkozata a szövetség közleményében.
Jonnaert hangsúlyozta, az autógyártók többsége már most is egyre többet fektet az elektromos és egyéb alternatív meghajtású autók fejlesztésébe és gyártásába, de a lehetőségek az autóiparon kívülálló tényezők miatt is korlátozottak. Az ACEA-főtitkár szerint jelenleg még többek között az elektromos töltőállomások hálózatának kiépítetlensége is eltántoríthatja a vásárlókat az elektromos kocsiktól. Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) ezzel szemben ambiciózusabb uniós döntést várt volna.
Ez előrelépés ugyan, de nem elegendő ahhoz, hogy elérjük az éghajlat-politikai céljainkat
– idézi a T&E tiszta járművekkel foglalkozó csoportjának igazgatóját, Greg Archert a Reuters. Korábban az Európai Bizottság 30 százalékos kibocsátáscsökkentést javasolt 2030-ra, az EP 40 százalékosat, a tagállamok kormányait tömörítő tanács pedig 35 százalékos korlátozás mellett foglalt állást.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.