BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Év végi hajrá az e-töltő-átadásban

Január 1-jétől száz parkolóhelyből kettőn lehetővé kell tenniük az elektromos autók töltését a jogszabályban megjelölt kiskereskedelmi egységeknek. A határidő közeledtével felpörgött a berendezések átadása.

Megszaporodtak az e-töltők telepítéséről szóló bejelentések az év végéhez közeledve. Nem véletlenül: 2019. január 1-jén jár le a berendezések üzembe helyezésére vonatkozó második határidő az 1500 négyzetméteresnél nagyobb alapterületű és az ennél kisebb, de 50 ezer főnél nagyobb településeken működő boltok számára. A 2016-ban született törvény szerint ekkortól minden száz parkolóhelyre két töltőnek kell jutnia. Az első határidő 2017. január 1-je volt, akkorra még elég volt száz parkolónként egy töltő.

A rendelet szerint az új parkolókat már eleve úgy kell kialakítani, hogy minden száz parkolóhely után tíz helyen a burkolat megbontása nélkül lehessen e-töltőt telepíteni.

A boltok nem kerülhetik meg a kötelezettségüket azzal, hogy nincs vagy aránytalanul kicsi a parkolójuk, mert a kereskedelmi törvény előírja a napi fogyasztási cikket értékesítő, 300 négyzetméternél nagyobb bruttó alapterületű üzleteknek, hogy az árusítóterük minden megkezdett nettó tíz négyzetméternyi alapterületére egy személygépkocsi számára elegendő parkolónak kell jutnia.

A januári határidő nem vonatkozik az olyan 1500 négyzetméteresnél kisebb üzletekre, amelyek 20–50 ezer fős településen működnek, ezeknek 2020. január elsejéig kell ezt a kötelezettséget teljesíteniük, a 20 ezresnél kisebb településeken működők várhatnak 2026. január elsejéig.

Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Szerdán rukkolt elő az E.ON a hírrel: az általa telepített és üzemeltetett áramtöltők 123 Aldi-parkolóban lesznek elérhetők, országosan több mint 360 töltőpontról van szó. Az Aldi később építendő boltjai mellett is az E.ON gondoskodik majd az áramtankolásról. A két vállalat együttműködése tíz évre szól, és további öt évvel meghosszabbítható.

Az MVM Partner az év elején a Reál Hungária Kft.-vel lépett hasonló partnerségre. Egy februári töltőátadáson közölték, hogy az év végéig – a gyorstöltők mellett – országszerte még legalább további húsz villámtöltőt kívánnak kihelyezni.

Az e piacon szintén aktív Elmű–ÉMÁSZ augusztusban kísérleti együttműködést is indított Budapest első elektromos autómegosztó rendszerével, a GreenGóval. Az országos elektromostöltő-infrastruk-túra kiépítéséért felelős állami e-Mobi Kft. a honlapján 150 átadott töltőről számol be. A legutóbbi (tegnapi) telepítési bejelentést az NKM Mobilitás Kft. tette, ezúttal az M5-ös autópálya mellett, egy szállodánál helyezett üzembe két töltőberendezést. Közleménye szerint no­vemberre 56 töltője volt, 114 töltési ponttal.

Saját berendezésein felül a Jedlik Ányos-terv keretében már mintegy 35 töltőt telepített az önkormányzatoknak is, jövőre pedig elindítja otthontöltési szolgáltatását és az ahhoz szükséges applikációját.

A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.