Alig vagyunk túl 2019 első harmadán, de már hat komoly, halálos áldozatokat követelő utasszállító légibaleset történt idén, melyekben összesen 231-en vesztették életüket az Aviation Safety Network (ASN) adatai szerint. Az ASN adatbázisa a legalább 14 utas szállítására alkalmas, utas- és áruszállító repülőgépek által elszenvedett baleseteket veszi figyelembe.
Tavaly összesen 15 súlyos incidenst és 556 halálos áldozatot regisztrált a légibaleseteket nyomon követő szervezet. Az ezt megelőző évben viszont csupán 44-en haltak meg 10 baleset során, 2017 ezzel a kereskedelmi célú légiközlekedés egyik legbiztonságosabb éveként vonult be a repüléstörténetbe.
Az utóbbi évtizedben átlagosan félezren haltak meg évente repülőgép-szerencsétlenségekben, a halálos áldozatok száma utoljára 15 éve haladta meg az ezret. Mindezt úgy, hogy az elmúlt években folyamatosan emelkedett az utazók és a járatok száma. A 2017-2018 közötti tizenkétszeres ugrás ellenére a tavalyi év alig számít rosszabbnak az átlagosnál a repülésbiztonság szempontjából.
Az egymillió járatra eső halálos balesetek száma az elmúlt évtizedben 1-ről 0,4-re csökkent – ötven éve ez a szám még 5-6 volt –, az elmúlt fél évszázadban tehát vitathatatlanul rengeteget javult a repülésbiztonság, elsősorban a technikai fejlődésnek köszönhetően.
Ha az idei év első harmadának trendjét kivetítjük egész évre, akkor viszont már borúsabb a kép, ez ugyanis közel hétszáz áldozatot vetít előre 2019-re, ami ezzel a legveszélyesebb lenne az elmúlt öt esztendő közül. Természetesen csak a matematika alapján, és reméljük, ennél lényegesen alacsonyabb lesz az évösszegzésben szereplő fatalitási mutató.
A május 8-i állapot szerinti 231 áldozat ugyanakkor lényegesen magasabb az ASN ötéves mozgóátlagánál, amely négy balesetet és 150 halálesetet mutat. Vannak tehát arra utaló jelek, hogy az utóbbi hónapokban valamelyest romlott a repülésbiztonsági helyzet.
Januárban egy negyven évnél idősebb Boeing 707-es zuhant le Iránban rossz időjárási körülmények miatt, a balesetben a gépen tartózkodó 16 utas közül 15 vesztette életét. Februárban az Amazon Prime Air által üzemeltetett csomagokat szállító Boeing 767-es zuhant le Texasban 3 fővel a fedélzetén, és ugyanebben a hónapban egy másik amerikai csomagszállító is szerencsétlenül járt Floridában, utóbbi balesetben csak a pilóta halt meg.
A jelentősebb idei tragédiák közé tartozik az a márciusi kolumbiai baleset, ahol egy 1945-ben gyártott DC-3-as típusú gép zuhant le motorhiba miatt, 14 ember halálát okozva.
A legutóbbi, és egyben a második legsúlyosabb szerencsétlenség múlt vasárnap történt.
Az Aeroflot SSJ–100-as utasszállító gépe viharzónába került Oroszország felett, majd a moszkvai kényszerleszállást követően kigyulladt. A repülőn tartózkodó 78 ember közül 41 meghalt, a tragédiához az időjárási viszonyok és a személyzet hibái egyaránt hozzájárulhattak. A pilóták az automatika lekapcsolódása után túl hamar kezdhették meg a leszállást, ahelyett, hogy a levegőben keringve elhasználják a fölösleges üzemanyagot, amely a landolás során begyulladt. A tűz gyors terjedését az is elősegítette, hogy a leszállást követően nem kapcsolták ki a hajtóműveket és kinyitották az egyik ablakot.
Az idei év legtöbb életet követelő légikatasztrófája március 10-én következett be, amikor az Ethiopian Airlines Boeing 737 MAX 8 típusú gépe az etióp főváros közelében a földbe csapódott, 157 emberrel a fedélzetén. A tragédiát senki sem élte túl.
A szerencsétlenség okaként a Boeing repülést segítő és az átesés megakadályozását szolgáló szoftverét jelölték meg, amely típushiba lehet, és egy másik, ugyanilyen típusú Boeing-gép fél évvel korábbi katasztrófáját is ez okozhatta Indonéziában, melyben 189-en haltak meg.
A géptípust lényegében kitiltották a világ légtereiből, a Boeing első negyedévi eredménye pedig ötödével csökkent. Az amerikai repülőgépgyártóval szemben büntetőügyi vizsgálat indult, a minap pedig súlyos vádak fogalmazódtak meg a céggel szemben, amely a The Wall Street Journal értesülései szerint már az indonéz katasztrófa előtt tudhatott a típushibáról, mégis hallgatott erről. Ez pedig a cég átláthatósága mellett a gyártók felelősségére is ráirányítja a figyelmet.
Külön aggasztó, hogy a súlyos márciusi szerencsétlenség mellett csak a Boeing 737-es járattípusai idén további öt, szerencsés kimenetelű balesetben voltak érintettek.
Május 3-án például egy Kubából Floridába tartó charterjárat csúszott le a kifutópályáról a közeli folyóban landolva. A gép jelentős károkat szenvedett, 143 utasa és a személyzet azonban szerencsére túlélte a balesetet.
Bár a repülésbiztonság jelentősen javult az elmúlt időszakban, a közelmúlt eseményei arra világítanak rá, hogy nem lehet hátradőlni, az iparági szereplőknek és a szabályozóknak is folyamatosan aktív szerepet kell vállalniuk, máskülönben a légibalesetek és az áldozatok száma is növekedhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.