BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Cessnáktól a pilóta nélküli légi taxikig

Kisebb távolságokra is észszerű utazási alternatívává válhat a repülés az elektromos gépek fejlesztésével.

Az elektromos repülőgépeket gyártó Eviation Aircraft Ltd. – amelyhez épp a napokban futott be az első megrendelés – arra számít, hogy néhány év múlva már alig fogja tudni teljesíteni a rendeléseket. „Kínálati problémáink lesznek, nem keresletiek” – idézi a Bloomberg Omer Bar-Yohay-t, a cég vezérigazgatóját.

Az izraeli cég egy egyesült államokbeli regionális légitársasággal egyezett meg: a Cape Air legalább két számjegyű darabszámra szerződött le. Korábbi hírek szerint egy-egy gép ára 3 és 5 millió dollár között mozog majd. A légitársaság most Cessnákat használ például Boston és a Martha’s Vineyard-sziget között – amely kedvelt üdülőhely Bostontól nem messze a keleti parton –, de repül például New Yorkba is. Bar-Yohay elmondása szerint elektromos repülőgépeik iránt érdeklődik a United Continental Holdings Inc. és a JetBlue Airways Corp. is. Az Eviation elektromos repülőjével – amely az Alice nevet kapta – még csak a tervezési szakaszban tartanak.

Egyetlen feltöltéssel kilenc utast lesz képes szállítani 650 mérföldre (1200 kilométer)

– ezzel a teljesítménnyel felkavarhatják a hasonlóan rövidebb távolságokra szakosodó kisebb légitársaságok piacát. Egyelőre úgy tervezik, hogy pilóták vezetik majd a repülőt, később azonban pilóta nélkül tizenegyre nőhet a szállítható személyek száma. Az érdeklődés egyre nagyobb az elektromos repülőgépek iránt, amit csak erősít a légi közlekedési ágazatot gyakorta érő kritika az üvegházhatású gázok növekvő kibocsátása miatt.

Fotó: Getty Images

A cég tervei szerint az Alice várhatóan már az idén a levegőbe emelkedhet az Egyesült Államokban, míg a szükséges engedélyeket, tanúsítványokat várhatóan 2021 körül tudják majd beszerezni. Ezért is készül első körben pilótás verzió a repülőgépből, mert ez gyorsítja az engedélyeztetést – a pilóta nélküli utasszállítás szabályai még csak körvonalazódnak. „Egy kicsit mindenki előtt vagyunk most, de nincs kétségem afelől, hogy a többiek is jönnek” – mondta Bar-Yohay.

Az Eviation szerint a repülőjük sokkal gazdaságosabban tartható majd fenn: repülési óránként 200 dollárral számolnak, szemben a most használt légcsavaros gázturbinákkal hajtott gépekkel, amelyek óránkénti költsége 1000 dollárra rúg.

Az Alice sebessége körülbelül a fele (240 csomó, 444 kilométer per óra) a modern business jetekének, ám nem sokkal lassúbb, mint a kisebb légcsavaros modellek.

Olyan távolságokra „lőnek”, mint a francia Párizs–Toulouse (körülbelül 590 kilométer), a norvég Oslo–Trondheim (390 kilométer) vagy az amerikai San José–San Diego (670 kilométer) – ezek azok a távolságok, amelyek vonattal már nem érhetők el kényelmesen, de repülővel egyelőre még drágák.

Sorakoznak a versenytársak

A következő néhány évben jelentősen felbolydulhat az ágazat: a Zunum Aero (amely mögött a Boeing Co. és a JetBlue áll) egy hibrid-elektromos modellen dolgozik, és 2022-ben dobná piacra, míg a MagniX Technologies Pty egy teljesen elektromos modellt fejleszt, amelynek bemutatása szintén 2022-ben várható. A Joby Aviation Inc. kisebb gépekben gondolkodik: olyan taxit terveznek, amelynek hatótávolsága 400 kilométer lenne, és pár száz métert még repülni is tudna. Az Uber pedig 2023-ra már valóban repülő taxikat vizionál.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.