BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Cessnáktól a pilóta nélküli légi taxikig

Kisebb távolságokra is észszerű utazási alternatívává válhat a repülés az elektromos gépek fejlesztésével.

Az elektromos repülőgépeket gyártó Eviation Aircraft Ltd. – amelyhez épp a napokban futott be az első megrendelés – arra számít, hogy néhány év múlva már alig fogja tudni teljesíteni a rendeléseket. „Kínálati problémáink lesznek, nem keresletiek” – idézi a Bloomberg Omer Bar-Yohay-t, a cég vezérigazgatóját.

Az izraeli cég egy egyesült államokbeli regionális légitársasággal egyezett meg: a Cape Air legalább két számjegyű darabszámra szerződött le. Korábbi hírek szerint egy-egy gép ára 3 és 5 millió dollár között mozog majd. A légitársaság most Cessnákat használ például Boston és a Martha’s Vineyard-sziget között – amely kedvelt üdülőhely Bostontól nem messze a keleti parton –, de repül például New Yorkba is. Bar-Yohay elmondása szerint elektromos repülőgépeik iránt érdeklődik a United Continental Holdings Inc. és a JetBlue Airways Corp. is. Az Eviation elektromos repülőjével – amely az Alice nevet kapta – még csak a tervezési szakaszban tartanak.

Egyetlen feltöltéssel kilenc utast lesz képes szállítani 650 mérföldre (1200 kilométer)

– ezzel a teljesítménnyel felkavarhatják a hasonlóan rövidebb távolságokra szakosodó kisebb légitársaságok piacát. Egyelőre úgy tervezik, hogy pilóták vezetik majd a repülőt, később azonban pilóta nélkül tizenegyre nőhet a szállítható személyek száma. Az érdeklődés egyre nagyobb az elektromos repülőgépek iránt, amit csak erősít a légi közlekedési ágazatot gyakorta érő kritika az üvegházhatású gázok növekvő kibocsátása miatt.

Fotó: Getty Images

A cég tervei szerint az Alice várhatóan már az idén a levegőbe emelkedhet az Egyesült Államokban, míg a szükséges engedélyeket, tanúsítványokat várhatóan 2021 körül tudják majd beszerezni. Ezért is készül első körben pilótás verzió a repülőgépből, mert ez gyorsítja az engedélyeztetést – a pilóta nélküli utasszállítás szabályai még csak körvonalazódnak. „Egy kicsit mindenki előtt vagyunk most, de nincs kétségem afelől, hogy a többiek is jönnek” – mondta Bar-Yohay.

Az Eviation szerint a repülőjük sokkal gazdaságosabban tartható majd fenn: repülési óránként 200 dollárral számolnak, szemben a most használt légcsavaros gázturbinákkal hajtott gépekkel, amelyek óránkénti költsége 1000 dollárra rúg.

Az Alice sebessége körülbelül a fele (240 csomó, 444 kilométer per óra) a modern business jetekének, ám nem sokkal lassúbb, mint a kisebb légcsavaros modellek.

Olyan távolságokra „lőnek”, mint a francia Párizs–Toulouse (körülbelül 590 kilométer), a norvég Oslo–Trondheim (390 kilométer) vagy az amerikai San José–San Diego (670 kilométer) – ezek azok a távolságok, amelyek vonattal már nem érhetők el kényelmesen, de repülővel egyelőre még drágák.

Sorakoznak a versenytársak

A következő néhány évben jelentősen felbolydulhat az ágazat: a Zunum Aero (amely mögött a Boeing Co. és a JetBlue áll) egy hibrid-elektromos modellen dolgozik, és 2022-ben dobná piacra, míg a MagniX Technologies Pty egy teljesen elektromos modellt fejleszt, amelynek bemutatása szintén 2022-ben várható. A Joby Aviation Inc. kisebb gépekben gondolkodik: olyan taxit terveznek, amelynek hatótávolsága 400 kilométer lenne, és pár száz métert még repülni is tudna. Az Uber pedig 2023-ra már valóban repülő taxikat vizionál.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.