BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drasztikusan nő a járatkésések száma Európa légterében

A légi utazási piacon súlyos problémákat okoz a kapacitáshiány és a légtér túlzsúfoltsága: két év alatt duplájára nőttek a járatkésések. A szervezett utasoknak a járatkésésekért járó kártérítését az utazási irodák járják ki a légitársaságoknál az új uniós szabályok szerint.

A nyári szezonban megszaporodtak a járatkésésekkel kapcsolatos hírek, azok a tudósítások, amelyek arról számoltak be, hogy utasok nyári pihenését keserítette meg az, hogy útjukat nem tudták időben elkezdeni, vagy épp a hazautazásban keletkeztek súlyos fennakadások.

A hazai utaztatók ma kettős szorításban vannak:

  • egyrészt nagyon szűkek a leköthető kapacitások, mivelhogy a légitársaságok – s közöttük elsősorban a charterutakat is vállaló légi szállítók – a nyári szezonban nem számíthatnak a típushiba miatt földre parancsolt Boeing 737 MAX gépekkel.
  • Másrészt a kieső gépek nélkül is rendkívül tömött az európai légtér, ezért a csúszások ma már nem rendkívülinek, inkább megszokottnak mondhatók.
  • A légi forgalmi statisztikákat közlő Eurocontrol adatai szerint még a nyár előtt, májusban a légi járatok együttesen 76 ezer percet késtek Európában, ami kétszerese a 2017-ben mértnek.

    Fotó: Móricz-Sabján SImon

    A járatok 21,8 százaléka 15 percnél nagyobb késéssel érkezett meg, ez 0,6 százalékkal magasabb érték a 2018-ashoz képest.

    A késések zöme a szűkös légtérkapacitásokkal és a légi forgalmi irányítók létszámhiányával, túlterheltségével volt összefüggésben. Májusban egyébként Európa felett naponta átlagosan 31 800 járat közlekedett, 1,1 százalékkal több, mint egy évvel korábban.

    A felmérést közlő Airportal.hu szerint a magyar HungaroControl által ellenőrzött európai szektorban jegyezték fel az ötödik legtöbb késést: májusban 4400 percet regisztráltak, ami egy járatra vetítve 1,92 percet tesz ki, szemben az egy évvel korábbi 0,61-dal. (Tegyük hozzá: a Liszt Ferenc repülőtér egész májusban csak egy kifutópályával üzemelt a 2. pálya felújítása miatt.)

    A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.