Az éghajlatváltozás elleni küzdelem jegyében különadót vetne ki az 50 eurónál (16 500 forint) olcsóbb, európai útvonalakra szóló repülőjegyekre a bajor Keresztényszociális Unió (CSU).
A dömpingárak helyét át kell vennie a klímavédelemnek –
mondta Alexander Dobrindt, a német kormánypárt szövetségi parlamenti (Bundestag-) képviselőinek vezetője a Bild című lap pénteki számában.
A repülőjegyek árazásában be kell vezetni egy alsó határt. „Aki 50 eurónál alacsonyabb áron kínál repülőjegyet, a jövőben fizessen dömpingár-adót” – emelte ki a politikus, hozzátéve, hogy az új adó bevezetésével együtt csökkenteni kell a vonatjegyek általános forgalmi adóját (áfa).
A párt elnöke, Markus Söder bajor miniszterelnök még július végén vezette fel a CSU klímavédelmi elképzelései egyik első elemeként, hogy vonzóbbá kell tenni a vasúti közlekedést a légi közlekedésnél a rövidebb útvonalak esetében. Ehhez jóval olcsóbb vonatjegyek kellenek, ezért a lehető legnagyobb mértékben csökkenteni kell a vasúti közlekedés áfaterhét – mondta a pártelnök-tartományi miniszterelnök.
A javaslatokat szeptember elején dolgozzák ki részletesen, a CSU-s Bundestag-képviselők tanácskozásán, amelyen felkészülnek a parlament őszi ülésszakára.
A CSU az utóbbi évtizedekben nem tartozott a környezetvédelmi-klímavédelmi ügyek fő szószólói közé.
Az irányváltás az utóbbi hónapokban történt meg, párhuzamosan azzal, hogy a téma egyre inkább a középpontba került a német nyilvánosság előtt. Markus Söder – aki az év elején vette át a párt irányítását Horst Seehofer jelenlegi szövetségi belügyminisztertől, aki legfőképpen a menekültügyi politikára összpontosított – azt is sürgeti, hogy emeljék alkotmányos rangra a klímavédelmet, a német alaptörvényben és Bajorország tartományi alkotmányában is rögzítsék, hogy tenni kell az éghajlatváltozás feltartóztatásáért.
A testvérpárt Kereszténydemokrata Unió (CDU) részéről bírálták a túlságosan olcsónak minősített repülőjegyekre kivetendő különadó ötletét. A szövetségi kormány légi közlekedési ügyekért felelős megbízottja, Thomas Jarzombek CDU-s politikus kiemelte, hogy a koalíciós szerződés – a CDU, a CSU és a Német Szociáldemokrata Párt (SPD) megállapodása – értelmében nem lehet az adókat emelni.
Azonban a javaslat önmagában is kétséges, meglehet, hogy nem járulna hozzá az éghajlatváltozást fokozó gázok kibocsátásának csökkentéséhez, hanem csupán az alacsonyabb jövedelmű rétegeket fosztaná meg a mobilitás egy formájától, és a repülőjáratok ugyanúgy közlekednének, csak alacsonyabb kihasználtsággal – fejtette ki a kormánymegbízott, hozzátéve, hogy a légi közlekedés adóügyi vonatkozásait tanácsos európai uniós szinten egységesen kezelni, hogy az ágazat szereplői a közösségen belül ne vándoroljanak a kedvezőbb feltételeket kínáló országokba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.