A belső schengeni határokon át, elsősorban Ausztria és Szlovákia felől érkeznek Magyarországra az Európai Unióban megengedett 11,5 tonnánál nagyobb tengely- és 40 tonnánál nagyobb össztömegű közúti áruszállító járművek, mert a kamionok a schengeni akadály megszűntével már nem állíthatók meg a határon. Egy részük mégis fennakad a Magyar Közút Nonprofit Zrt. (MK) hálóján, mert a társaság a tranzitútvonalak mentén ellenőrző pontokat létesített.
Így megesik, hogy egy Hollandiában indult, túlsúlyos kamion egész Európát büntetlenül átszelve végül csak itt, Magyarországon kénytelen fizetni a szabálytalanságáért
– minderről Szerencsi Gábor, a társaság közúti szolgáltató ágazatának igazgatója tájékoztatta a Világgazdaságot.
A Magyar Közút 22 helyen 32 mérőállomást működtet, de tesztüzemben már használja az M86-os vámoscsanádi mérőállomáspárt, épít egyet az M30-ason, és később Kengyelesnél is, az M4-es mentén. A 86-os út azért kiemelendő, mert az oda érkező és az onnan távozó járművek útvonalán sincsenek schengeni ellenőrző kapuk, márpedig például Szlovákia felől sok autószállítmány lép be az országba.
A tranzitútvonalak lefedettsége csaknem százszázalékos, országon belül persze lehetnek olyan túlsúlyos fuvarok, amelyek nem haladnak át a mérőállomásainkon
– mondta az igazgató. A társaság útburkolat alá épített berendezésein évi 3,5 millió kamion halad át. A gyanúsakat félreterelik, megmérik, és szükség esetén tájékoztatják az adóhatóságot vagy a rendőrséget, mert az MK nem szedhet bírságot.
Szerencsi Gábor magyarázata szerint három fő okból kell szabályozott környezetben tartani a túlsúlyos járművek közlekedését: meg kell előzni, hogy az ország 32 ezer kilométer hosszú, drágán kiépített és karbantartott, állami fenntartású úthálózatát tönkretegyék a megengedettnél nehezebb járművek, továbbá fenn kell tartani a versenysemlegességet.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.