A légi közlekedési ágazatot kiemelten sújtó koronavírus-járvány miatt ezrével függesztik fel járataikat és adják ki profitfigyelmeztetéseiket a légicégek, miközben központi segítséget kérnek működésük fenntartásához. A vészhelyzeti üzemmódba kapcsolt társaságok közül
a Finnairt irányító Topi Manner jelezte, hogy a légi közlekedés eddigi legnagyobb válsága miatt három héten belül immár másodszor adtak ki profitfigyelmeztetés,
miközben a kapacitásaiknak csupán 10 százalékát tudják kihasználni.
Az osztalékfizetést felfüggesztő, állami segítséget kérő és járatainak 70 százalékát törlő
Lufthansa osztrák leányvállalata, az Austrian Airlines szerda estétől március 28-ig teljesen felfüggeszti tevékenységét a koronavírus-járvány következtében elrendelt utazási korlátozások miatt.
A British Airways mellett a spanyol Iberiát és Vuelingot soraiban tudó IAG csoport negyedére csökkenti járatainak számát az április–májusi időszakban, Willie Walsh vezérigazgatót pedig csak később engedi nyugdíjba vonulni. A cégcsoport kiadásai és a munkaidő csökkentéséről, valamint egy nem közölt nagyságú létszámcsökkentésről is döntött. Az Air France-KLM Párizzsal és Amszterdammal egyeztetve úgy határozott, hogy az összes óriásgépét a hangárba küldi, és kapacitásainak 90 százalékát pihenteti.
Ben Smith vezérigazgató a spórolást magán kezdte, 25 százalékkal vágta meg a fizetését.
A skandináv SAS és a német TUI utazásszervező is takarékra tette járatait, és állami segítséget kért. A fapadosok közül a két legnagyobb, a Ryanair és az EasyJet flottája is döntően a bázisállomásain vesztegel majd, az utóbbi szintén koordinált állami segítséget kért Londontól, Johan Lundgren vezérigazgató szerint enélkül összeomlásra van ítélve az ágazat. Daniel Roeska, a Bernstein elemzője
hat-nyolc hetet ad a légitársaságoknak, s ha a helyzet nem javul, akkor a pénzügyi összeomlás borítékolható
– mondta a Reutersnak.
Hozzátette: a kormányoknak mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk a társaságok finanszírozása végett, de emellett az átmeneti elbocsátásokat és a munkaidő rövidítésére irányuló vállalati szándékot is tolerálniuk kell.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.