A beszerzés keretében
szállít majd le a nyertes Plasser & Theurer, Export von Bahnbaumaschinen GmbH, a sínköszörűgép gyártására pedig a Harsco Rail Europe GmbH adott be nyertes pályázatot – írja hivatalos honlapján a MÁV-csoport.
A négy gép beszerzésére 25 200 000 euró összegben kötött szerződést a MÁV FKG a két nyertes vállalkozóval április végén.
A MÁV FKG által a tárgyalások során elért szerződéses összeg 2,3 millió eurós megtakarítást eredményezett a becsült értékhez képest.
A közbeszerzési eljárás eredményeként beszerzendő gépek finanszírozása hosszú távú bankhitelekből történik.
A sikeres szerződéskötést követően az új gépek gyártása és az üzembe helyezéshez szükséges engedélyek megszerzése – géptípustól függően – 24 és 30 hónap, ezt követően állhatnak majd munkába a karbantartandó vagy felújítandó vonalszakaszokon.
A vasúttársaságnál jelenleg két működőképes, 1980-as évekbeli ágyazatrostáló gép áll rendelkezésre. A nagyteljesítményű ágyazatrostáló gép teljesítménye nagyobb, mint a meglévőké, továbbá már nem csak folyóvágányok rostálására, hanem kitérők esetében is alkalmazható lesz ez az önjáró vasúti jármű. Ez a technológia az ágyazat vízelvezető képességét állítja vissza, így stabilizálja a vasúti pálya alapját, rendszeres rostálással a nagyobb pályafelújítások jelentős része megelőzhető.
A nagyteljesítményű dinamikus vágánystabilizátor vibrációval tömöríti az ágyazatot a hossz- és keresztszint tartása mellett.
Magyarországon, azokon a vágányokon, ahol az engedélyezett sebesség 80 km/h-nál nagyobb, kötelező dinamikus vágány-stabilizátor használata az átépítési vagy rostálási munkák után, és a felépítményi karbantartó munkák során.
Az elvégzett munka minősége és mennyisége növekedik meg az új gépek használatbavételét követően.
A kitérő- és vágányszabályozó gép a sínszálak megemelésével a keresztaljak alatt lévő ágyazatkő tömörítését végzi el, egyúttal a vágány méreteit állítja be. Az új gép kitérőkben is el tudja végezni ezt a bonyolult és nagy energiaráfordítást igénylő munkát. A vasúttársaságnál jelenleg csupán egy ilyen korszerű és öt 30 évnél is öregebb gép áll rendelkezésre, utóbbiak nem is mindenhol alkalmazhatóak. A MÁV különféle besorolásban 8150 csoport kitérőt üzemeltet, ebből közel 2600 csoport kitérő – nagyobb részt elővárosi – szabályozására a régi gépek alkalmatlanok. Az új gép, az újabb technológiai szintjének megfelelően, bármelyik szabályozására alkalmas lesz.
A MÁV jelenleg nem rendelkezik nagy teljesítményű vágányköszörű géppel. Az új sínköszörű gép a sínprofil finomfelületi megmunkálására alkalmas önjáró kötöttpályás vasúti jármű, ami az országos vágányhálózat jelentős részén alkalmazható lesz. A vasúti pálya üzembiztos és működőképes fenntartásának egyik eszköze, hiszen a rendszeres időközönként elvégzett köszörülés csökkenti a futófelületi hibák károsító hatását, javítja az utazási komfortot, csökkenti a zajt, csökkennek a járműre ható mechanikus rezgések, rázkódások.
A karbantartás és fejlesztés szerepe hosszú távon is kiemelten fontos: az új berendezésekkel a karbantartásra fordított idő (vágányzár) csökken, így gyorsabb ütemben szüntethetik meg a sebességkorlátozásokat, javíthatják a vasúti pálya minőségét. Ennek köszönhetően megbízhatóbb és komfortosabb utazási körülmények várják majd az utasokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.