Mindössze 1 ezrelékkel esett tavaly Magyarországon a vasúttal utazók száma – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal előzetes adataiból. A 143,5 millió utazónak a meghatározó részét a MÁV-Start Zrt. és a GYSEV Zrt. szállította, és a két társaság árbevétele nem változott érdemben: a MÁV-Starté 100,9 milliárd forintról 99,9 milliárdra csökkent, a GYSEV-é 18,5-ről 18,9 milliárdra javult. Az utóbbiba beleértendő a pályavasúti szolgáltatások bevétele is, ezek a MÁV csoportnál anyavállalati szinten jelentkeznek. A javulás az ausztriai tevékenységhez köthető, a GYSEV magyarországi árbevétele 10,5-ről 10,3 milliárdra esett.
Mivel e két társaság a személyszállítás jelentős hányadát közszolgáltatásként, az állam megrendelésére végzi, az állam megtéríti számukra azt a többletköltséget, amely a szegmensben indokoltan keletkezik. Így tavaly a MÁV-Starthoz a személyszállítási közszolgáltatásból 51,5 milliárd forint folyt be, amelyet az állam 174,5 milliárddal pótolt ki, a GYSEV-hez pedig 3,5 milliárd érkezett az utasoktól, és 11,5 milliárd térítésként.
A két társaság együttes, 196 milliárd forintos személyszállítási költségtérítése az idén még nagyobb lesz, még nagyobb lyukat kell az államnak betömnie, mert a koronavírus-járvány idején a vonatok jórészt üresen futottak. A közszolgáltatásból a MÁV-Start tavaly 1,3 milliárdos adózott eredményt hozott ki az egy évvel korábbi 4,9 milliárd után, míg a GYSEV nullszaldóst.
Összességében – a közszolgáltatás mellett a piaci alapú személyszállítást, a nemzetközi és az egyéb tevékenységeket is figyelembe véve – a MÁV-Start 2019-es adózott eredménye 2,2 milliárd forint volt, a harmada sem az egy évvel korábbinak. Ezek között a költségek között évek óta önálló tétel, hogy a társaság a Gyermekvasutat 2009 óta nem közszolgáltatásként üzemelteti, vagyis nem kap utána költségtérítést.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.