Az EU további ideiglenes szabályokat dolgoz ki, hogy enyhítse azokat a súlyos hatásokat, amelyeket a koronavírus-járvány gyakorol a vasúti ágazatra. Az állandó képviselők megállapodtak az arra a javaslatra vonatkozó tárgyalási megbízásról, amelynek célja lehetővé tenni a tagállamok számára, hogy
az ágazatnak segítséget nyújtva mentességet kínáljanak a vasúttársaságok számára bizonyos infrastruktúra-használati díjak megfizetése alól,
biztosítva egyúttal a pályahálózat-működtetők időben történő kompenzálását – derül ki az Európai Unió Tanácsának közleményéből.
A vasúti ágazatot nagyon hátrányosan érintette az a tény, hogy átmenetileg jelentősen visszaesett a kereslet a közlekedési szolgáltatások iránt. Az említett célzott sürgősségi intézkedések ezért arra hivatottak, hogy a Covid19-járvány miatti fizetésképtelenség kockázatának csökkentésével gondoskodjanak a vasúti közlekedés folytonosságáról.
A mentességet kínáló intézkedéseket szigorúan semleges és átlátható módon,
gazdaságilag indokolt esetekben kell alkalmazni, biztosítandó a gazdasági szereplőkkel szembeni tisztességes bánásmódot.
A német elnökség egyik kiemelt témája a fenntartható vasúti ágazat, amely rendkívül fontos szerepet tölt be úgy az EU éghajlatpolitikai céljainak megvalósításában, mint az európai összeköttetések javításában – mondta el Andreas Scheuer, német szövetségi közlekedési és digitális infrastruktúráért felelős miniszter, a Tanács soros elnöke
A vasúti infrastruktúra használatáért fizetendő díjak elengedését, mérséklését vagy halasztását lehetővé tévő ideiglenes szabályok
a 2020. március 1-jétől 2020. december 31-ig tartó referencia-időszakra vonatkoznak,
amely szükség esetén meghosszabbítható.
A szabályok a mostani előírásoktól eltérve enyhítik
A Tanács a megbízás szövegében meghatározta, hogy adott esetben a tagállamok átlátható, objektív és megkülönböztetéstől mentes módon alkalmazhatják a pályahasználati díjakra vonatkozó eltérést a piaci szegmensnek – például áru- vagy személyszállítás – megfelelően.
Minden tagállam maga dönt arról, hogy alkalmazza-e az eltérések bármelyikét.
A Tanács arról is rendelkezett, hogy a tagállamoknak az általuk hozott intézkedésekről tájékoztatniuk kell a Bizottságot, a Bizottságnak pedig ezeket az információkat nyilvánosan hozzáférhetővé kell tennie.
Az eltérést biztosító szabályokat a Bizottság szükség esetén meghosszabbíthatja felhatalmazáson alapuló jogi aktusok útján. A Tanács megbízása értelmében a rendelet hatálybalépését követően
a referencia-időszak egyszerre legfeljebb hat hónappal, összesen legfeljebb 18 hónappal meghosszabbítható.
A rendelet az EU Hivatalos Lapjában való kihirdetését követő napon fog hatályba lépni. A Tanács és az Európai Parlament közötti tárgyalásokra sürgősséggel kerül sor.
Az Állandó Képviselők Bizottsága által ma elfogadott megbízás lehetővé teszi az elnökség számára, hogy tárgyalásokat folytasson az Európai Parlamenttel a végleges szövegről, még mielőtt az elfogadná első olvasatbeli álláspontját.
A Világgazdaság korábban megírta, hogy Franciaország 2020 végéig lemond a vasúti pályahasználati díjakról, 2021-ben pedig a normál díjnak csak a felét számolja fel. A lépést üdvözölte az Európai Vasúti Fuvarozási Szövetség (ERFA), rámutatva, hogy ez a kezdeményezés minden vasúti árufuvarozó vállalkozásnak segít, mégpedig tisztességes, átlátható és megkülönböztetésmentes módon. A szövetség éppen ezért felszólította a többi európai nemzeti kormányt, hogy kövessék Franciaország példáját a vasúti árufuvarozás támogatása érdekében.
Egy ilyen intézkedés ugyanis jókora bevételkiesést okozna a MÁV Zrt.-nek, amely egyébként is úgy működteti a pályáit, hogy az abból befolyó bevételei nem fedezik a vonatkozó költségeit.
A társaság úgy számol, hogy az idén 97,7 milliárd forint pályadíjat szed be (ebbe nem értendő bele az eladott vontatási energia ára), 2021-ben és 2022-ben pedig 100,2-100,2 milliárdot.
Igaz, ezeknek az évi százmilliárd körüli összegeknek „csak” az ötöde (mintegy 19 milliárd forint) származik a teherszállító társaságoktól. Felső határként ennyiről kellene lemondania a magyar vasúttársaságnak, ha a javaslat átmenne az uniós szűrőkön, és a tulajdonos magyar állam is követendőnek minősítené, amelynek így is sok pénzébe kerül a pályaműködtetés.
A MÁV várakozásai szerint ebben az évben 103,3 milliárd forintos, jövőre és a következő évben pedig 114,4, illetve 114,7 milliárdos lesz az állami költségtérítés. Megjegyzendő, hogy a MÁV ismertetett bevétel-, költség- és remélt költségtérítés-kalkulációi még azelőtt születtek, hogy a koronavírus-járvány gazdasági hatásai jelentkeztek volna. Azóta – a többségében fix – üzemeltetési kiadásai aligha estek, viszont a bevételei zsugorodhattak, igaz, valamit a beruházási kiadásokból is le lehet faragni egyes projektek elhalasztásával.
A MÁV pályakapacitás-elosztó leányvállalatának adatai szerint a 2018–2019-es menetrend szerinti évben a MÁV sínjein 161,5 ezer tehervonat futott, a 2019–2020-as adat pedig a beadott igények szerint csak 129,8 ezres. Ám, mivel még tart az év, az utóbbi szám módosulhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.