A koronavírus-járvány óriási kihívást jelent a légiközlekedési ipar számára; Európa legforgalmasabb repülőterei kivétel nélkül 70-90 százalék körüli forgalomkiesést regisztráltak a járvány kitörése óta. A kontinensen 2020 augusztusáig 1,15 milliárd légi utas „tűnt el” a járvány miatt bevezetett utazási korlátozások miatt. A repülőterek várható éves utasforgalma sok helyen – különösen a régiónkban – a 15-20 évvel ezelőtti szintre csökken; töredékére annak, amit a prognózisok az idei évre jeleztek.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) becslése alapján az európai repülőterek utasforgalma az elkövetkező néhány évben sem fogja elérni a válság előtti szintet.
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma áprilisban, a járvány európai kitörésekor 99,3 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Habár a nyári hónapok némi emelkedést mutattak az utasszámok tekintetében – az áprilisi alig 10 ezer főről közel 400 ezerre kúszott fel az augusztusi utasszám -, a szeptember 1-től életbe lépett újabb utazási korlátozások ismét a nyár eleji szintre csökkentették az utasforgalmat. A repülőtéren jelenleg naponta kevesebb mint 3000 utas fordul meg, ami a tavaly szeptemberi forgalom 6 százaléka. A Budapest Airport arra számít, hogy a további várható járattörlések és utasszámcsökkenés miatt az utasforgalom a tervezett maximum egyharmada, legfeljebb 5,5 millió fő lehet idén.
A Budapest Airport 2020-as, még a koronavírus-járvány előtti üzleti terve nem csak az utasszám, hanem a pénzügyi mutatók terén sem fog teljesülni.
A vállalat március óta a leálló légiközlekedés következtében szinte minden bevételétől elesett, ezért tavasz óta számos költségcsökkentő intézkedést vezetett be. A májusi létszámleépítéskor a Budapest Airport arra számított, hogy a forgalom gyorsabb ütemben fog visszaépülni, ezért a létszámot az akkor várt 10 milliós éves utasszámra tervezte, és minden lehetséges munkáltatói eszközzel élt, továbbá részt vett a kormányzati bértámogatási programban is annak érdekében, hogy a lehető legtöbb munkahelyet meg tudja védeni.
Mostanra azonban egyértelművé vált, hogy egyrészt a szeptembertől érvényben lévő utazási korlátozások, másrészt a vártnál lassabban visszatérő utazási kedv újabb, hónapokon át tartó, jelentős utasszámcsökkenést fog eredményezni a budapesti repülőtér forgalmában.
Ez azt jelenti, hogy a vállalat biztonságos és hatékony működését szem előtt tartva a Budapest Airport nem tudja fenntartani a 10 milliós utasszámhoz mért dolgozói létszámot sem, ezért elkerülhetetlenné vált az újabb, várhatóan 236 főt érintő létszámcsökkentés.
A Budapest Airport a következő hónapokban kizárólag a repülőtér biztonságos üzemeltetése érdekében szükséges kiadásokra fog költeni, a beruházások számát erőteljesen csökkenti, és a meglévő forrásokat az alapvető repülőtér-üzemeltetésre, valamint a bérekre fogja fordítani. Köszönhetően a korábbi évek felelős gazdálkodásának, a Budapest Airport működése továbbra is stabil, a vállalat finanszírozása biztosított. A repülőtér üzemeltetőjeként a Budapest Airport továbbra is garantálni tudja a repülőtér biztonságos és folyamatos működését, illetve az ehhez szükséges személyi állomány rendelkezésre állását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.