Az M3-as vonal déli szakaszán nem mindenütt készült el az automatikus vonatvezérlő rendszer (AVR) – ez derült ki azokból a beszámolókból, amelyeket több szakmai szervezet is közzétett a közösségi oldalán egy szombati metróbaleset kapcsán.
Először a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület számolt be arról, hogy a hét végén a Kőbánya-Kispest állomás egyik kihúzóvágányán egy szerelvény kiütötte a bakot a helyéről. Személyi sérülés nem történt, utasok nem voltak a metrón, de az anyagi kár jelentős. A vizsgálatok zajlanak, vélhetően a járművezető mulasztott, azonban a Metróért Egyesület szerint a balesetben közrejátszhatott az is, hogy a kihúzók területén nem telepítettek AVR-t. A vonatkozó bejegyzés alatti hozzászólásokban később azt írták:
Illett volna az átadásra a teljes vonalszakaszon elkészülnie az AVR-nek.
A Metróért Egyesület állításának súlyt ad, hogy az elnöke Bíró Endre, aki a BKV igazgatóságának is tagja.
A Világgazdaság megkeresésére a szakember megerősítette az információt, és elmondta: nem normális állapot, hogy a déli szakasz holnap délutánra tervezett átadására nem áll rendelkezésre a vonatvezérlő rendszer ezen a részen. Az okokról nem tudott nyilatkozni, de értesülései szerint belátható időn belül nem fogják pótolni a hiányosságot.
Ez szomorú. Annyi legalább történt, hogy a baleset után a fordítási sebességet óránként 25 kilométerre csökkentették, és a BKV elrendelte egy második személy, egy segédvezető jelenlétét a szerelvényen a fordítási manőver során.
Arra a kérdésre, hogy az AVR a déli szakasz többi részén rendelkezésre áll-e, Bíró Endre úgy reagált lapunknak, hogy elméletileg igen, de ezt biztosan majd csak a csütörtöki üzembe helyezést követően lehet kijelenteni.
Kőbánya-Kispesten három kihúzó van, a 3-ason eleve nem működött programszőnyeg – ennek beépítését hiába javasolták a rekonstrukció keretében –, az 1-es és a 2-es vágányon viszont igen, csakhogy ezeket nem újították fel. A szombati baleset az utóbbin következett be, és a Metróért Egyesület elnöke szerint egyértelmű, hogy ha az AVR itt is elérhető, akkor az ütközés elkerülhető lett volna. „Ha működik a rendszer, kizárt, hogy ilyesmi megtörténjen.” Ugyanakkor azt is elmondta, hogy mivel a szóban forgó kihúzóvágányok üzemi területen vannak, amely az utasok elől le van zárva, a fennálló helyzet nem veszélyezteti a közlekedési biztonságot a déli szakaszon. Mindenesetre érthetetlen, hogy ebben a formában tervezik a vonal átadását. Már csak azért is, mert információink szerint a Népliget–Kőbánya-Kispest állomások közötti vonalszakaszt, benne a további állomásokat (Ecseri út, Pöttyös utca, Határ út) készre jelentették a vállalkozók, ami után megkezdődhetnek a műszaki átadás-átvételi eljárások.
Az ígéret szerint az AVR-rendszert a BKV saját maga újítja fel. Megkérdeztük a fővárosi céget, hogyan értelmezhető, hogy egyfelől a rekonstrukciót befejezettnek tekintik, másfelől viszont az AVR nem működik teljeskörűen, és hogy emiatt vagy a hét végi baleset következményeképpen csúszhat-e a holnap délutánra meghirdetett átadás. A BKV lapunknak kiemelte: az utasszállításban nem érintett kihúzóvágány-szakaszon várhatóan még ebben az évben felújítják a rendszert, a szombati eset pedig nincs kihatással az átadásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.