BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Segítséget kérnek a vasúti árufuvarozók

A pályahasználati díjak átmeneti csökkentését kérik a vasúti árufuvarozók Palkovics László innovációs és technológiai minisztertől.

A vasúti árufuvarozó társaságok az általuk fizetett hálózat-hozzáférési díj (pályahasználati díj) 2020. március 1-jétől ez év végéig tartó csökkentését kérik Palkovics László innovációs és technológiai minisztertől. Konkrétan a pályadíjak felártartalmának összesen 6,1 milliárd forintnyi elengedését szeretnék elérni. Kérelmük egybecseng a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklését célzó uniós rendelettel.

A hazai vasúti árufuvarozók nevében küldött levelet a Magyar Vasúti Egyesület (Hungrail) két elnökségi tagja és a szervezet árufuvarozási bizottságának elnöke írta alá, de a Hungrail elnöke nem.

A levél szerint

a járvány okozta gazdasági visszaesés miatt a hazai vasúti szektor idei teljesítménye 15 százalékkal, egyes szegmenseiben pedig akár 25 százalékkal is eshet.

A helyzetet rontja, hogy a teljesítmény csökkenése miatt emelkednek a fix jellegű költségei, a kisebb volumen következtében nő az egy tonnára jutó hálózat-hozzáférési díj, végső soron pedig magasabbak lehetnek a fuvardíjak.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Az aláírók érvelése szerint más országok már léptek, vagy hamarosan lépnek. Franciaországban az év hátralévő részében eltörlik a pályadíjat – ez 63 millió eurós állami szerepvállalás –, jövőre pedig megfelezik. Az állami Rail Cargo Austria tőkéjét megemelik 61 millió euróval, és terítéken van a pályahasználati díj százszázalékos kedvezménye is, ezt Olaszországban március és június között alkalmazták a pályaüzemeltető 270 millió eurós kompenzációja mellett. Szlovákiai tervről nem tudni, de az ottani kilométerenkénti pályadíj csak 1,65 euró, míg a magyarországi 2,18 euró. A levél szerint a kedvezményre vonatkozó esetleges hazai kormányzati döntéseket legkésőbb 2020. november elejéig kell meghozni.

A vasút a járvány első hulláma idején azonnal átvette az ellátási lánc működtetésének felelősségét a korlátozások miatt időlegesen megbénult közúti fuvarozástól

– válaszolta a Világgazdaságnak Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke. Emlékeztetett, hogy a gazdasági visszaesés miatt 2020 első fél évében mintegy kétmillió tonnával csökkent a hazai vasúti teherforgalom, és miközben nem volt nagyobb javulás az év második felében sem, a vasútvállalatok állandó költségei nőttek: a vontatási és a tolatási szolgáltatás például átlagosan 20 százalékkal drágult, a vontatási áram pedig 25 százalékkal kerül többe, mint egy éve. Az ágazatnak ezért sürgős segítségre van szüksége, a pályahasználati díj csökkentésével levegőhöz jutna, és megőrizné képességét a nemzetgazdaság logisztikai ellátására. Mindez az uniós és a hazai klímacélok elérését is szolgálná.

Hasonlókra mutatott rá a Világgazdaságnak a CER magánfuvarozó társaság. Lapunknak adott válaszából kiderül, hogy a pandémia hatása a teljes vasúti árufuvarozási szektorban erősen érezhető, európai léptékben átlagosan csaknem 20 százalékos a volumen-visszaesés. Mivel a vasúttársaságok fix költségei a forgalom csökkenése mellett sem redukálhatók nagyobb mértékben, a változó költségek csökkenése azonos bevétel mellett nagyban hozzájárulhat a vasúttársaságok finanszírozhatóságának fenntartásához, ami nemzetgazdasági érdek a válság után várható forgalomfelfutás kezelésében. „Németországban, de a szomszédos Ausztriában is hasonló lépések születtek a közelmúltban az ágazat versenyképességének és fajsúlyának fenntartása érdekében” – hangsúlyozták.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.