A hazai fuvarozói érdekképviseletek támogatják a magyar kormányt az unió mobilitási csomagja miatt indított perben
– írja hétfői számában a Magyar Nemzet. A magyar kereset szerint a jogszabályok diszkriminatívak, ellentmondanak az EU alapelveinek és többlet-környezetterhelést okoznak.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) üdvözli a magyar kormány fellépését a mobilitási csomag jogszerűtlennek vélt pontjai ellen. A magyar kereset éppen azokat a pontokat vitatja, amelyekről a mobilitási csomag elfogadását megelőző időszakban a legélesebb viták folytak – közölte a lap kérdésére Árvay Tivadar, az érdekképviseleti szervezet kommunikációs vezetője.
A lap emlékeztet arra, hogy a csomag első elemei már hatályosak: augusztus óta a cégeknek biztosítaniuk kell, hogy a járművezetőik négyhetente hazatérjenek és tilos a 45 órás vagy annál hosszabb heti rendszeres pihenőt a járművek kabinjában tölteni. A magyar cégek szinte kivétel nélkül megfelelnek ennek az elvárásnak, a gépkocsivezetők egy-két, de legfeljebb háromhetente hazatérnek Magyarországra. A kabintilalom pedig valójában azért jelent problémát, mert nincs megfelelő számú és minőségű parkoló és szálláshely az EU-ban, amely alkalmas befogadni ilyen számban a járműveket és a gépkocsivezetőket.
A csomag további pontjai a következő másfél évben vagy annál később lépnek életbe.
Ide tartozik például a gépkocsivezetők javadalmazásának szabálya, ami azt jelenti, hogy a jövőben a sofőröket is kiküldött munkavállalóként kell kezelni, és számukra azt a javadalmazást kell biztosítani, amelyet az általuk érintett országok gépkocsivezetői kapnak. Az MKFE – és a mostani keresetében a magyar kormány is – vitatja ezt a szabályt, álláspontja továbbra is az, hogy a gépkocsivezető nem tekinthető kiküldött munkavállalónak,
nem azonos a státusa egy állandó munkahelyen tevékenykedő építőipari munkással vagy mezőgazdaságban dolgozó emberrel.
A csomag további pontjai közt van a járművek nyolchetenkénti hazatérése a székhely szerinti országba. Ez kimondottan diszkriminatív intézkedés, azokat az EU-tagokat, amelyek nem a centrumban vagy például szigeten találhatók, kifejezetten hátrányosan érinti. A járművek utaztatása komoly költségnövekedést jelent majd, és szembe megy a zöldcélokkal is, arról nem is beszélve, hogy ezek a felesleges üresjáratok az infrastruktúrát is terhelik – mondta az MKFE kommunikációs vezetője.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.