BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egérutat kapott a trolibeszerzés

A főváros ugyan nem rendelte meg határidőig, a gyártó azonban haladékot adott, így van remény az ötven modern jármű érkezésére.

Budapest 2021. november 30-ig hívhatja le azt az 51 trolibuszra érvényes opciót, amely a Skoda és a Solaris együttműködésében készült járművekre vonatkozik, és amelyre egy 2014-es szerződés alapján van lehetősége a BKK-nak – értesült a Világgazdaság. Az eredeti végső dátum hétfőn lejárt, ha érvényben maradt volna, akkor a főváros végérvényesen lemondhatott volna a modern, zéró emissziós járművekről.

Bár a feltételes mennyiséget nem hívták le, de a BKK-nak sikerült elérnie, hogy a lejáratot egy évvel meghosszabbítsa a lengyel gyökerű, de már a spanyol CAF érdekeltségébe tartozó Solaris.

A VEKE közlekedésszakmai szervezet úgy tudja, hogy csupán tavaszig hosszabbították meg a határidőt.

Annak, hogy a Solaris már a CAF-é, azért van jelentősége, mert egy jövő májusban lejáró, ugyancsak 51 darabos CAF-villamosopcióról is szó van, amelynek értéke a sokszorosa a trolikénak. A gyártónak ez lehet a fontosabb, tehát a trolibusztétel életben tartásában szerepet játszhatott az a cél, hogy a villamosmegrendelés gördülékenyen menjen végbe. Az ügyben kerestük a CAF-ot, a Solarist, a városházát és a BKK-t is, de lapzártáig egyiktől sem érkezett reakció.

Fotó: Jászai Csaba / MTI

A haladék mindenképpen pozitív fejlemény, de információink szerint nincs kizárva, hogy ezzel drágul a beszerzés, ha Budapest él a lehetőséggel.

Márpedig a megrendelés mellett az egyik legerősebb érv éppen a kedvező ár volt: a Solaris járműveihez még a 2014-es áron lehetett volna hozzájutni.

A szóló és csuklós trolik ára 360 forintos euróárfolyamon 11 milliárd forint körül lenne az eredeti határidőig. Ám mivel a szerződés rendelkezik az indexálásról, a vételár havonta fix százalékkal emelkedik.

Még nagyobb gond, hogy egyelőre nem látszik előrelépés a forrásteremtés kérdésében. Karácsony Gergely főpolgármester október végén jelentette be, hogy csak úgy megoldható a beszerzés, ha Budapest felvesz egy harmadik, ezúttal 70 milliárd forintos hitelt az Európai Fejlesztési Banktól (EIB). Ehhez a kormány hozzájárulása is szükséges, de azt eddig arra hivatkozva nem adta meg a kabinet, hogy a fővárosnak a 2015-ben felvett két, összesen százmilliárd forintos EIB-hiteléből még 60 milliárd a rendelkezésére áll. Az ügyben kormányhatározat is született, amely arra hívta fel a városvezetés figyelmét, hogy ebből és ne újabb kölcsönből vásároljon járműveket. A főváros szerint azonban a hivatkozott összeg más beruházásokra kell.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.