Budapest 2021. november 30-ig hívhatja le azt az 51 trolibuszra érvényes opciót, amely a Skoda és a Solaris együttműködésében készült járművekre vonatkozik, és amelyre egy 2014-es szerződés alapján van lehetősége a BKK-nak – értesült a Világgazdaság. Az eredeti végső dátum hétfőn lejárt, ha érvényben maradt volna, akkor a főváros végérvényesen lemondhatott volna a modern, zéró emissziós járművekről.
Bár a feltételes mennyiséget nem hívták le, de a BKK-nak sikerült elérnie, hogy a lejáratot egy évvel meghosszabbítsa a lengyel gyökerű, de már a spanyol CAF érdekeltségébe tartozó Solaris.
A VEKE közlekedésszakmai szervezet úgy tudja, hogy csupán tavaszig hosszabbították meg a határidőt.
Annak, hogy a Solaris már a CAF-é, azért van jelentősége, mert egy jövő májusban lejáró, ugyancsak 51 darabos CAF-villamosopcióról is szó van, amelynek értéke a sokszorosa a trolikénak. A gyártónak ez lehet a fontosabb, tehát a trolibusztétel életben tartásában szerepet játszhatott az a cél, hogy a villamosmegrendelés gördülékenyen menjen végbe. Az ügyben kerestük a CAF-ot, a Solarist, a városházát és a BKK-t is, de lapzártáig egyiktől sem érkezett reakció.
A haladék mindenképpen pozitív fejlemény, de információink szerint nincs kizárva, hogy ezzel drágul a beszerzés, ha Budapest él a lehetőséggel.
Márpedig a megrendelés mellett az egyik legerősebb érv éppen a kedvező ár volt: a Solaris járműveihez még a 2014-es áron lehetett volna hozzájutni.
A szóló és csuklós trolik ára 360 forintos euróárfolyamon 11 milliárd forint körül lenne az eredeti határidőig. Ám mivel a szerződés rendelkezik az indexálásról, a vételár havonta fix százalékkal emelkedik.
Még nagyobb gond, hogy egyelőre nem látszik előrelépés a forrásteremtés kérdésében. Karácsony Gergely főpolgármester október végén jelentette be, hogy csak úgy megoldható a beszerzés, ha Budapest felvesz egy harmadik, ezúttal 70 milliárd forintos hitelt az Európai Fejlesztési Banktól (EIB). Ehhez a kormány hozzájárulása is szükséges, de azt eddig arra hivatkozva nem adta meg a kabinet, hogy a fővárosnak a 2015-ben felvett két, összesen százmilliárd forintos EIB-hiteléből még 60 milliárd a rendelkezésére áll. Az ügyben kormányhatározat is született, amely arra hívta fel a városvezetés figyelmét, hogy ebből és ne újabb kölcsönből vásároljon járműveket. A főváros szerint azonban a hivatkozott összeg más beruházásokra kell.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.