A kormánynak még az idén döntenie kellene a vasúti árufuvarozás támogatásáról – elsősorban a pályahasználati díjak csökkentéséről – ahhoz, hogy az intézkedés 2020-ra, tehát az uniós rendelet által is alkalmazott referencia időszakra is vonatkozzon – mutat rá a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület. A díjcsökkentést már október óta lehetővé teszi az Európai Bizottság és Tanács rendelete azért, hogy enyhíteni lehessen a koronavírus-járvány kapcsán kialakult gazdasági válság hatásait.
Első alkalommal így a Hungrail is októberben kérte a magyar kormányt, hogy teremtse meg a hazai támogatás lehetőségét.
Számos tagállam már lépett:
Németország és Hollandia 50 százalékkal csökkentette a pályahasználati díjakat, Franciaország 100 százalékról mondott le, sőt, ezt meghosszabbította 2021 első hat hónapjára, továbbá Ausztria és Luxemburg is teljesen lemond a vállalatok által fizetendő díjakról. Egyes tagországok más kiegészítő díjak befizetését sem kérik.
A magyarországi támogatás mellett a Hungrail azzal érvel, hogy a hazai vasúti árufuvarozó vállalatok a válság miatt pénzügyileg szenvednek: az idén az általuk fizetett hálózat-hozzáférési díj 3,2 százalékkal, az áramdíj 3 százalékkal lett nagyobb, és további 15 százalékkal nőttek a költségeik a Covid-19 miatt megváltozott üzemviteli technológiák következtében.
Ráadásul az alágazat szereplői erre az évre 15 százalékos forgalomcsökkenést jeleztek előre.
A Hungrail arra is rámutat, hogy Magyarország vasúti árufuvarozási teljesítményének 80 százaléka nemzetközi, ezért kulcsfontosságú, hogy a hazai piaci szereplők versenyképes díjakat kínálhassanak, és ne kerüljék me Magyarországot egyes, lehetséges megbízóik azért, mert más tagállamokban – az ottani kedvezményeknek köszönhetően – előnyösebb ajánlatokat kapnak. A szervezet kiemeli továbbá, hogy egyes tagállamokban támogatják az egyes kocsi fuvarozást, amire várhatóan 2021 nyarán Magyarországon is sor kerül. (A kormány december elején felhatalmazást kapott arra, hogy rendeletben állapítsa meg a vasúti egyes kocsi teherfuvarozás állami támogatási program részletes feltételeit – a szerk.) Más országban támogatják a kombinált fuvarozást is, erre Magyarországon még nem került sor.
Az érintett vállalkozásoknak tehát olyan intézkedésekre van szükségük, amelyek biztosítják tevékenységük fennmaradását, versenyképességük javítását, de a pontos támogatási forma és tartalom kidolgozására nyitott az alágazat – jelenti ki a vasúti egyesület.
A Hungrail folyamatosan egyeztet az Innovációs és Technológiai Minisztériummal a pályahasználati díj csökkentéséről.
Hangsúlyozza, hogy az esetleg megítélt támogatásnak nem szabad túl bürokratikusnak lennie, és minden vasúti árufuvarozási piaci szereplő számára egyformán előnyösnek és elérhetőnek kell lennie. Meglátása szerint a pályahasználati díjak csökkentése továbbra is a legegyszerűbb és legmegfelelőbb eszköz az ágazat támogatására, de az alágazat ettől függetlenül, más formában is várja a támogatást. Ezért a szervezet benyújtotta a vasúti árufuvarozási versenyképességet javító digitalizációs és egyéb beruházások javaslatcsomagját, amely a pályahasználati díj elengedésének mértékében azaz 6,1 milliárd forintos támogatási keretre fogalmaz meg javaslatokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.