A kátyúkárok kétharmadát az első negyedév során jelentik a gépjármű-tulajdonosok, ezért most célszerű kátyúbiztosítást kötni
– figyelmeztetett közleményében a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ). A kátyúkkal kapcsolatos kártérítési igényeknek csupán a felét fogadják el az illetékes útkezelők, de a körültekintő dokumentáció mellett egy kátyúbiztosítás is jelentősen növeli a kártérítés esélyét.
A gyakran erős fagyokkal és jegesedéssel beköszöntő téli időjárás az elmúlt napokban robbanásszerűen megnövelte az országban található kátyúk számát:
immár százezres nagyságrendben fordulnak elő kockázatos úthibák közútjainkon.
A kátyúkárok nagy része defekt, az ilyen esetek egy részében a felnit is javítani kell. Emellett gyakran előfordul, hogy a futómű is sérül, sőt, szélsőséges esetben személyi sérülés is bekövetkezhet, ilyenkor pedig a kártérítés összege már többszázezres vagy akár milliós tétel is lehet.
Kátyúbiztosítás híján az autósoknak az illetékes útkezelőnél kell bejelenteniük a kárt.
Lakott területen kívül ez a Magyar Közút Zrt, míg lakott területen belül ilyen ügyekben az adott önkormányzat megfelelő szerve, illetve Budapest fő- és tömegközlekedési útjain a Budapest Közút Zrt. az illetékes. Az elbírálás során ezek az útkezelők általában a nem megfelelően dokumentált kártérítési igényeket utasítják el, de esélytelenül próbálkoznak azok is, akik úthibára figyelmeztető jelzőtáblával ellátott útszakaszon szenvednek ilyen balesetet.
A megfelelő dokumentáció a bizonyítás kulcseleme.
Fontos, hogy az autós maradjon a helyszínen, mert tanúkat vagy hatósági jegyzőkönyvet csak így tud szerezni. Autópályán lehetőség szerint a legközelebbi biztonságos helyszínen kell megvárni az útellenőrt. Célszerű minél több fényképet készíteni a kátyúról és a sérülésről, ügyelve arra is, hogy a helyszín ezek alapján jól beazonosítható legyen. A fényképek mellett érdemes az esetleges tanúk elérhetőségét is megszerezni, a kártérítés folyósításáig pedig meg kell őrizni a sérült alkatrészeket is.
A kátyúbiztosítások akár évi 2-3 ezer forintért megköthetők. Ezeket jellemzően kgfb vagy casco mellé kötik kiegészítő biztosításként, de önállóan is elérhetők egyes biztosítóknál
– magyarázza Papp Lajos, a FBAMSZ Gépjárműszekciójának elnöke. – Casco mellett is érdemes külön gondoskodni ilyen védelemről, mivel egy kátyúkár csak kirívó esetben ugrik 100 ezer forint fölé, legtöbbször tehát a casco önrészének mértékén belül marad. Emiatt ezekben az esetekben nem a casco, hanem a kátyúkár-biztosítás nyújthat gyakorlati védelmet.”
Kátyúbiztosítással a tapasztalatok szerint jóval kedvezőbb a sikeres kárrendezések aránya.
További előny, hogy egyes módozatok a figyelmeztető táblával jelölt útszakaszokra is fedezetet nyújtanak, az autósoknak nem kell kideríteniük az útkezelő kilétét, mert közvetlenül a biztosítójuk felé jelentik a kárt, más biztosításokkal szemben pedig a térítést sem összegszerű, sem százalékos önrész nem terheli. A megfelelő dokumentáció azonban ebben az esetben is fontos feltétel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.