BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Extrém hidegben működő szupervonat készült Kínában

350 kilométer per órás sebességgel képes közlekedni egészen -40 Celsius-fokos hőmérsékletig.

Újabb nagy sebességre képest vonatot mutattak be Kínában. Bár már számos hasonló jármű közlekedik az országban, a legújabb vonat különlegessége, hogy extrém hideg időjárás esetén is remekül működik – adta hírül a CNN.

A CR400AF-G vonat 350 kilométer per órás sebességgel képes közlekedni – 40 Celsius-fokos hidegben is.

A járművet a Kínai Állami Vasúttársaság által részben tulajdonolt Fuxing gyártotta.

Pekingben január 6-án indult próbaútjára a vonat, amely a fővárost olyan északkeleti nagyvárosokkal köti össze, mint Senjang és Harbin – utóbbi az évente megrendezett hó- és jégfesztiváljáról híres. Azt még nem jelentették be, hogy a szerelvények mikortól kezdik meg napi működésüket.

A járművek elkészítéséhez számos innovatív megoldást alkalmaztak, amelyek hozzájárultak a rendkívül alacsony hőmérséklet elviseléséhez. Ilyenek például a króm-molibdén ötvözetből készült csavarok, a hó és a jég vonattestbe való bejutását megakadályozó speciális szilikon tömítőcsíkok, a hőálló fékvezérlés, valamint a fűtőberendezések rozsdamentes acélból történő kialakítása is.

Fotó: Xie Jianfei / AFP / Xinhua

A vonat ezen kívül áramvonalas, valamint gazdaságos energiafogyasztásra kialakított külsővel rendelkezik, a karosszéria pedig könnyű alumíniumötvözet felhasználásával készült.

Ha egy átlagos vonat Harbinban (Kína egyik leghidegebb városa) áll meg egy órára, a fékrendszer megdermedhet, leállhat.

Az új vonat rendszere lehetővé teszi, hogy a fékek folyamatosan mozgásban legyenek akkor is, amikor a jármű áll, ezzel megelőzve az esetleges fagyást

– mondta Zhou Song, a Kínai Állami Vasúttársaság igazgatója.

Nem Kína az egyetlen, aki extrém körülményekre specializált vonatot készít. 2020-ban Japánban állt forgalomba az N700S szupervonat. Bár 360 kilométer per órás sebességre is képes, az üzemi sebessége „csak” 285 kilométer per óra. Azonban különleges képessége, hogy földrengés esetén is képes biztonságban szállítani az utasokat.

Ez annak is köszönhető, hogy rövid távon – kisebb sebességgel ugyan, de – külső áramforrás igénybevétele nélkül is képes közlekedni, ezáltal a katasztrófa-sújtotta területről elmenni utasaival együtt. A vonatok július elsején álltak forgalomba Tokió és Oszaka között.

Kína már így is a világ legnagyobb nagysebességű vasúti hálózatával rendelkezik, melynek összes hossza meghaladja a 37 ezer kilométert. A leggyorsabb vonat jelenleg Sanghaj és Longyang között közlekedik, maximális sebessége 431 kilométer per óra.

Már a 2022-es pekingi Téli Olimpiára készülve adták át 2020-ban azt a 174 kilométer hosszú gyorsvasútvonalat, amely a fővárost a játékok másik helyszínéül szolgáló Zhangjiakou városával köti össze,

ezzel a menetidő 47 percre csökkent. A rajta közlekedő vonatok szintén a Fuxing sorozat részei, sofőr nélkül közlekednek, és akár 350 kilométer per órás sebességre is képesek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.