A Népliget vasútállomás az egyik legfontosabb átszállópont lesz a Déli Körvasúton közlekedő elővárosi vonatok utasai számára, akár a dél-budai, akár a kelet-pesti agglomeráció irányából érkeznek, itt lehet ugyanis elérni az M3-as metró Ecseri út állomását.
A most kezdődő építészeti tervezés során igényesen kell megoldani a helyszín adottságaiból következő kihívást és a védett, kényelmes átszállási útvonalat biztosítani a vasút és a metróállomás között az utasoknak – áll a közleményben.
A cél, hogy minél rövidebben, minél kellemesebb körülmények között, egy fedett sétányon tudjanak átszállni vonatról metróra az utasok.
Ezt szolgálja, hogy a 3-as metró felújítása során az Ecseri út állomásnak készül egy új kijárata a belvároshoz közelebbi végén az Üllői úti mentén, és a vasúti megálló elhelyezése is erre keresi a megoldást: a peronok az Üllői úttól északkeletre helyezkednek el, északkeleti végükről közelíthető meg a metróhoz és a 3-as villamoshoz vezető sétány, és itt lesz a helyi buszok megállója is. Ez a kapcsolat kiszolgálja a Bihari utcai és a József Attila lakótelepeket is. A sétány folytatása a vasút túloldalán egyben a Népliget új, déli kapuja is lesz. Ugyanakkor a peronok másik, délnyugati végén is lesz lejárat, erre lehet eljutni majd az új, sportcsarnokba és a Népliget melletti buszpályaudvarhoz.
A Déli Körvasút Népliget állomásának tervezését a Budapest Fejlesztési Központtal együttműködésben a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. rendeli meg. A tervezést vasúttervezőként a Főmterv Zrt., építész szakágak esetén a Paragram Stúdió Kft. koordinálja. A BFK és a NIF felkérésére három építésziroda készítette el párhuzamosan terveiket a Népliget állomásra: az Építész Stúdió, a Bright Field Studios és a Sporaarchitects.
A színvonalas művek közül 2020 végén döntöttek és választották ki a továbbtervezésre alkalmas diszpozíciós tervet. A döntésben a Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója vezetésével működő Déli Körvasút Operatív Irányító Testület döntött, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a NIF Zrt. és a MÁV részvételével, Budapest főépítészének egyetértésével.
A kiválasztott, a 4-es metró állomásainak tervezésében is referenciát szerzett Sporaarchitects a Főmterv és a Paragram irányítása mellett az építési engedélyezési tervek elkészítésére is lehetőséget és megbízást kap.
A feladat nemcsak a vasúti megállóra terjed ki, hanem az annak megközelítését segítő közterületekre is, figyelembe véve a ferencvárosi és kőbányai fejlesztési terveket is.
A Déli Körvasút bővítése az utóbbi száz év legjelentősebb fővárosi vasúti fejlesztése. Kelenföld és Ferencváros állomások között harmadik, egyes szakaszokon negyedik vágány épül.
A beruházás célja, hogy az elővárosi vonatok a budai agglomeráció három régiójából – a tatabányai, a székesfehérvári és a pusztaszabolcsi vonalról – a főváros belső területeit érintve Pesten a hatvani, az újszászi és a ceglédi vonalakon folytathassák útjukat, ezzel összekötve az agglomeráció pesti és budai oldalát, Budapest külső és belső kerületeit.
A beruházások lezárultával a Kelenföld és Népliget közötti szakaszon a jelenleginél háromszor sűrűbben, tízpercenként követhetik egymást az elővárosi vonatok, ezzel növelve az agglomeráció és a főváros közötti közösségi közlekedési kapacitást, sok ingázó számára versenyképes alternatívát nyújtva az autózással szemben. A fejlesztés új átszállási pontokat hoz létre, ezzel nemcsak a város és elővárosok közötti, de a Budapesten belüli összeköttetéseket is erősítve. A Közvágóhídnál és Újbudán, a Nádorkertnél létesítendő megállók engedélyezési tervei már elkészültek, a Népliget állomás tervei a most elfogadott építészeti koncepció szerint készülhetnek el 2021 során.
A Déli Körvasút három új megállója városi léptékű, egyedi építészeti karakterű állomásként jelenik majd meg környezetében, időjárás elleni védelemmel, szolgáltatásokkal, akadálymentes megközelítési útvonalakkal és rendezett előterekkel.
A budai oldalon, az Infoparknál létesülő Nádorkert megálló a rohamosan fejlődő városrészt szolgálja ki, itt lehet majd átszállni a rakparton meghosszabbítandó budai fonódó villamosra is.
A leendő Közvágóhíd megálló a környező irodai és lakózónák kiszolgálásán túl a villamosokkal és a H6-os és H7-es hévekkel, vagyis a távlati M5-ös metróval hoz létre átszállási kapcsolatot.
A Déli Körvasút fejlesztése a Déli összekötő vasúti híd átépítésével kezdődött a NIF Zrt. beruházásában. A régi két felszerkezet helyett három teljesen új épül 425 tonnás acélszerkezeti elemek beemelésével a Dunáról. Az első hídszerkezet már több mint félig elkészült. A vasúti pálya bővítése, a három új megálló, valamint egy Ferencváros állomás kapacitását növelő projekt tervezési fázisnál tart, részben már kivitelezési tender is folyik. A ferencvárosi kapacitásbővítés keretében a délről érkező sínek felett készül egy vasúti híd, hogy a kelet-nyugati elővárosi vonatforgalom külön szintben keresztezze a délről Budára tartó szerelvényeket, elsősorban tehervonatokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.