Az M6 autópálya horvát határig vezető, mintegy 20 km hiányzó szakaszának megépítésével teljes körűen megvalósul az Adriai- és Balti-tenger térsége közötti gyorsforgalmi közúti kapcsolat magyarországi szakasza.
A munkálatok 2021 februárjában kezdődnek.
A kivitelezés megkezdésének alkalmából a helyszínen sajtótájékoztatót tartott Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese, Dr. Hargitai János, Baranya megye 3. sz. országgyűlési egyéni választókerületének országgyűlési képviselője, illetve Nyul Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese.
A jelenleg 192 km hosszú M6 autópálya Érdi-tető és Dunaújváros közötti szakaszát 2006-ban adták át a forgalomnak, az M0-s autóút és Érdi-tető közötti szakaszt pedig 2008-ban. A Dunaújváros és Bóly közötti szakasz átadása 2010-ben történt meg.
2021-ben indulhat el a kivitelezés a befejező, Bóly-Ivándárda közötti 20 kilométeres szakaszon.
A befejező szakasz munkaterület átadása megtörtént, a régészeti feltárások 2021. február 10-től megkezdődtek. A kivitelezés a nagy tömegű földmunkákkal, töltésépítéssel, illetve azokhoz szükséges anyagbeszállítással indul 2021. március végén.
A projekt befejezésének várható időpontja 2024. január vége.
A szakasz 26,6 méteres koronaszélességén belül 2×2 3,75 méter széles forgalmi sáv, 3,0 méter üzemi sáv, középen 3,6 méter széles elválasztó sáv és 1-1 méter széles padka készül.
A beruházás keretében megépül továbbá 3 külön szintű csomópont (M6-M60 elválási csomópont, Bóly-Keleti csomópont, Villányi csomópont), illetve 16 műtárgy. Ezen felül komplex pihenőhely létesül Nagynyárádnál, komplex ellenőrzőhely Ivándárda mellett és mérnökségi telep Babarcon.
A kivitelezés során 2 250 000 köbméter földet és szemcsés anyagot mozgatnak és építenek majd be. A pályaszerkezet építéséhez 124 000 köbméter beton burkolat alapot és 384 500 tonna aszfaltot használnak fel.
A projekthez kapcsolódó beruházások része a Villányi bekötőút kivitelezése az M6 autópálya Villányi csomópontja és a Villány elkerülő keleti csomópontja között. A 9 kilométer hosszú 2×1 sávos szakaszon 3 csomópont (M6 autópálya Villányi csomópontjához való csatlakozás, Villányi elkerülő út keleti körforgalmi csomópont, Mároki bekötő út csatlakozása), továbbá 1 műtárgy (Mároki-vízfolyás feletti híd) tervezése a feladat.
A beruházásnak köszönhetően 2024 év elejétől újabb magas közlekedési színvonalat biztosító út valósul meg a Budapestről Horvátország felé közlekedők számára.
A fejlesztés célja továbbá a dunamenti és a mohácsi térség közlekedésének javítása mellett az Észak- és Dél Európa közötti tranzitforgalom biztonságos és gyors levezetése.
Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese elmondta: A magyarországi útfejlesztések célja, hogy az ország bármely pontjáról 30 percen belül elérhető legyen egy négysávos szakasz, megtörténjen a megyei jogú városok bekötése a gyorsforgalmi úthálózatba és az autópályákat, autóutakat elvezessék az országhatárokig.
2010-ben 14 megyei jogú város volt bekötve a gyorsforgalmi úthálózatba és három országhatárig vezetett négysávos út. 2020-ban ez már 19 megyei jogú városra és hét határállomásra bővült.
2025-re tervezetten pedig az összes megyei jogú várost bekapcsolják a gyorsforgalmi úthálózatba és 9 határállomás válik elérhetővé ezeken keresztül.
Dr. Hargitai János, Baranya megye 3. sz. országgyűlési egyéni választókerületének országgyűlési képviselője hangsúlyozta: Öt év múlva lesz a mohácsi csata 500. évfordulója. A Mohács 500 Program területfejlesztési dimenziójának egyik része az M6 autópálya befejező szakaszának megépítése, a második a mohácsi kikötő építése,
a harmadik része pedig Szeged és Pécs gyorsforgalmi összeköttetése, az új mohácsi Duna-híd megépítésével.
Azáltal, hogy elkészül az M6-os autópálya az országhatárig, ráviszi a világra a térséget, amely így többé nem egy „zsákutca” lesz. Nemcsak a környező fővárosok válnak könnyebben és gyorsabban elérhetővé, hanem a trieszti kikötő is. Ez egy teljesen új piacot jelent, és hozzájárul a térség gazdasági fejlődéséhez.
Nyul Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese hozzátette: a beruházás keretében mintegy 10 kilométer hosszon főúti korrekciók is megvalósulnak, emellett egy komplex pihenőhely is épül és kialakítják az ivándárdai komplex ellenőrző pont is.
A projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában uniós és hazai forrás felhasználásával valósul meg. A kivitelezést a S-D 2020 M6 Konzorcium (vezető tag: STRABAG Építő Kft., konzorciumi tag: Duna Aszfalt Zrt.) végzi nettó 88.682.823.660 Ft értékben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.