A Duna magyarországi átlagos vízmélysége mindössze az év 60 százalékában éri el azt a 27 decimétert, amely mellett biztonságos a hajózás. Márpedig aligha várható el, hogy a teljes európai folyami flottát lecseréljék egy olyan hajótípusra, amely csak a Dunán használható, egyedül azért, hogy Magyarországon is lehessen hajózni. Az előbbiekre a dunai hajóút fejlesztési programjának tavaly ősszel módosított változatában hívják fel a figyelmet az összeállító Utiber, a Víziterv és a Budapesti Műszaki Egyetem szakértői. A megbízó a majdani beruházó, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) volt, amely azért vette ismét terítékre a kérdést, mert a folyó hazai szakasza is része a fő uniós szállítási útvonalaknak, vagyis a TEN-T hálózatnak.
A vízi utak hajózási folyosóvá fejlesztésének együtt kell járnia a korszerű és hatékony intermodális kikötők kialakításával, hogy a hajózás összefonódhasson a vasúti és a közúti közlekedéssel
– olvasható az anyagban. A vízi áruszállításban rejlő lehetőségek minél nagyobb arányú hasznosítása nemzetgazdasági érdek is. A dokumentum március 3-ig véleményezhető a NIF honlapján.
A program összeállítói elsőként azt vizsgálták meg, mi történik az egyébként szükséges munkák további halogatása esetén, és nem véletlenül adták neki a listánkívüliségre utaló nullás variáns nevet. Ez a terv ugyanis eleve elutasítandó, hiszen a folytatódó tétlenkedéssel továbbra sem felel meg az ország a Duna hajózhatóságára vonatkozó elvárásoknak. Mindazonáltal a nullás variánst is pontozták a többivel együtt műszaki, gazdasági, környezetvédelmi és társadalmi elfogadottság szempontjából is. Persze mindenben alulmaradt.
Igaz, a tétlenkedés egyébként sem volt alternatíva, de a gazdasági következményeit fel kellett mérni. Lehetséges tervből három készült – közülük az egyik két változatban –, bizonyos fokig egymásra épülve.
Az első variáns szerint a beruházások elsődleges célja a hatályos szabályok minél pontosabb betartása. Ezek a mederfenék minőségétől függően a 28, illetve a 29 deciméteres vízmélység, a 120 méteres, helyenként annál nagyobb hajóútszélesség, valamint ahol csak lehet, a kétirányú hajózás biztosítása az év 342 napján, azaz 94 százalékban.
Mindez évi 23,632 milliárd forintba kerülne a következő húsz évben, és további 24,988 milliárd forintot vinne el – de már húsz évre elosztva – a változtatások állapotának fenntartása.
A további variánsokat ennél jobbnak tartják a dokumentum összeállítói. A kettes variáns úgy tenne eleget az egyesben is szereplő elvárásoknak, hogy egyúttal innovatívnak nevezett műszaki megoldásokat is alkalmazna. Helyenként például korlátozná a hajóút szélességét, néhol át is helyezné a hajóutat, és javítaná a folyó ökológiai állapotát. Igaz, drágább lenne:
ezek a fejlesztések évi 25,008 milliárd forintból valósíthatók meg, az általuk kialakított állapotot pedig húsz év alatt összesen 25,385 milliárd forintból lehetne fenntartani.
A harmadik, olcsóbb változat arra épít, hogy a beavatkozásokat optimalizálva is be lehetne tartani az előírásokat. Csak ott történne változás, ahol korlátozottan tarthatók be a szabályok, mert a beavatkozások számottevő környezeti problémákat okoznak, vagy aránytalanul drágák, vagy nem fenntarthatók. Magyarul: az előző változatokénál kisebb szélességű – csak százméteres –, és nem mindenütt kétirányú, bár állandó hajóút kialakítását tartalmazza a variáns, de az előírt hajózhatósági időtartam egészében és az elvárt mélység teljesítésével. Igaz, hogy a hatályos rendelet szerint a Dunán biztosítani kell a kétirányú forgalmat, de ez megoldható úgy is, hogy időszakosan korlátozzák a vízi járművek találkozását. Magyarországnak nincs is nemzetközi kötelezettsége a folyamatos kétirányú forgalomra – olvasható a dokumentumban.
Mindez pedig már kihozható évi 19,845 milliárdos ráfordítással, és húsz évre elosztott, 19,598 milliárdos fenntartási költséggel.
Ám a harmadik tervhez készült változatban (III/a variáns) még ebből is le tudtak faragni, eszerint a fejlesztések évi 18,877 milliárdból kigazdálkodhatók, és az egész időszakban összesen 18,537 milliárd lenne a pótlólagos kiadás. Viszont már nem optimalizál, hanem minimalizál: a fuvarozóknak ennek a variánsnak a megvalósulása esetén számos helyen meg kell elégedniük a hajóút 60-100 méteres szélességével. Ez a változat az előzőnél is rugalmasabban kezeli a szűkebb hajóút, a rövidebb, egyirányú szakaszok és a hajóút áthelyezésének kérdését. Mindazonáltal ez is előrelépés lenne. A program összeállítói idézik a Nemzeti közlekedési stratégia 2014-es helyzetelemzését, amely szerint az országban húsz éve szünetel a hajóútfenntartás, emiatt a Dunán az év nagy részében fél-harmad terheléssel közlekednek az uszályok. A Tiszán nincs is teherszállítás, a magyar tengerhajózás teljesen megszűnt. A program összeállítói minden esetben a III/a variánsnak adták a legtöbb pontot, volt, hogy az összes többi egyidejű kizárásával.
A program a 416 kilométeres magyarországi Duna-szakasz hajózhatónak tekintett, 378 kilométeres szakaszára vonatkozik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.