BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sikerült megmozdítani a Szuezi-csatornát elzáró teherhajót

A Szuezi-csatornát elzáró teherhajót sikerült szombaton megmozdítani, de továbbra sem lehet tudni, mikorra szabadítható ki.

A Szuezi-csatornát elzáró teherhajót sikerült szombaton megmozdítani, de nem lehet tudni, mikorra szabadítható ki – jelentette a Reuters.

Az Ever Given nevű, panamai bejegyzésű konténerszállító kedd reggel fordult keresztbe a Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő csatorna déli végének közelében, egy szűk szakaszon, ahol egyszerre csak egy irányban közlekedhetnek a hajók.

A balesetet az üzemeltető Soei Kiszen japán cég szerint az erős szél okozta.

A 400 méter hosszú hajó kiszabadításán mások között a Boskalis nevű holland cég dolgozik vontató- és kotróhajók segítségével és a dagályok kihasználásával. Szombatra sikerült kiszabadítani az üledékből a hajó farát és kormánylapátját. A hajó orrának környékéről is már elkotortak mintegy 20 ezer tonna homokot, amely azonban még kevés.

Fotó: AHMED SHAKER / SPUTNIK / AFP

Ezenkívül a hajóból már kiszivattyúztak 9000 tonna ballasztvizet.

További, nagyobb vontatóhajókat várnak a helyszínre vasárnap hajnalra, és arra számítanak, hogy vasárnap fél méterrel magasabb lesz a dagály, ami szintén segíthet. Peter Berdowski, a Boskalis vezérigazgatója a holland televíziónak nyilatkozva azt mondta: reményei szerint legkésőbb a jövő hét közepére sikerül kiszabadítani a hajót.

Oszama Rabi, a Szuezi-csatorna Hatóság elnöke sajtótájékoztatóján azonban úgy nyilatkozott: nem lehet tudni, mikorra szabadítható ki a hajó, de ez akár gyorsan is megtörténhet. Ő nem zárta ki, hogy a hajó keresztbe fordulását más is – például emberi mulasztás vagy műszaki hiba – okozta, mint az erős szél. Mint mondta, reméli, nem kell kirakni a hajó rakományából, bár erre is felkészültek: egy daru áll a parton. Akár csak 600 konténer kirakodása nagyon megnövelné az egész művelet hosszát. Ez arra késztethet várakozó hajókat, hogy másfele kerüljenek.

A hajó 18 300 konténert szállít. A csatorna két végén már összesen 321 hajó vár arra, hogy átkelhessen.

A 193 kilométer hosszú csatornán halad át a tengeri világkereskedelem körülbelül 12 százaléka. Zavartalan forgalom esetén ez naponta mintegy 50 hajót jelent.

Óránként 120 milliárd forint veszteséget okoz a szuezi dugó

A Szuezi-csatornában elakadt, Ever Green nevű konténerszállító óriáshajó a becslések szerint napi 9,6 milliárd értékű árut tart fel, ezzel pedig óránként 400 millió dolláros, azaz 120 milliárd forintos kárt okoz a világgazdaságnak.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.