BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Veszteségrekorddal zárt a Lufthansa

Az állami mentőövnek köszönhetően a Lufthansa csoportnak nincsenek likviditási gondjai, de továbbra is havi 300 millió eurós tételben égeti a készpénzt, és nagyon várja a járvány végét.

A Lufthansa csoport rekordnagyságú, 6,73 milliárd eurós veszteséggel zárta a 2020-as évet, szemben a Refinitiv 6,63 milliárdos elemzői konszenzusával. Az árbevétel tavaly 2019-hez képest 63 százalékkal, 13,59 milliárd euróra zuhant. A tavalyi negyedik negyedév csütörtökön közölt számain már látszanak a tavasszal elrendelt nagyarányú költségcsökkentések pozitív hatásai, az időszakot a legnagyobb európai légügyi csoport 1,14 milliárd euró nettó veszteséggel zárta, ez a vártnál százmillió euróval kedvezőbb adat.

A 2,59 milliárd eurós forgalom pedig 71 százalékkal marad az egy évvel korábbi időszaké alatt.

A légi közlekedés normalizálódásának csúszására hivatkozva az idén is mínusszal terveznek, de üzemi szinten a tavalyi 5,45 milliárdnál szerényebb mínuszra számítanak. Ehhez azonban további drákói szigorításokra lesz szükség az Austrian Airlinest a Swisst és a Eurowingst is magában foglaló csoportnál, különben nem sokat ér az Európai Bizottság által végül jóváhagyott 9 milliárd euró állami támogatás. A berlini kormány tulajdonrész-vásárlással, támogatott hitelekkel és garanciákkal nyúlt a Lufthansa hóna alá a tavaly júniusban átutalt összeg teljes visszafizetésének fejében.

A csoport nettó adóssága egy év alatt 6,7 milliárdról 9,9 milliárd euróra nőtt, likviditása a mentőövnek köszönhetően 10,6 milliárd eurón stabilizálódott, ebből 5,7 milliárd az állami forrás.

Remco Steenbergen pénzügyi igazgató szerint ilyen tartalékokkal át tudják vészelni a járvány tovagyűrűző hatásait, noha abban bíznak, hogy a nyári utazási szezon számukra is áttörést hozhat.

Fotó: Daniel ROLAND / AFP

Az optimizmus a járvány harmadik hullámának berobbanását követő korlátozások elrendelésével halványult, a Lufthansa az idei kapacitáskihasználtságot a korábban tervezett 40-60 százalékos értékről 40-50 százalékra vette vissza. A készpénzégetés azonban tovább folyik, ennek mértékét a tavalyi záró negyedévben sikerült havi 300 millió euróra szorítani, és az idei első negyedévben is hasonló átlagra számítanak.

Szépségtapasz a Lufthansa számára a teherszállítási üzletág felfutása, itt tavaly rekordot értek el: a kiigazított üzemi eredmény soron egymilliárd eurós profit szerepel, szemben a tavalyelőtti 772 millióval.

Ami a költségcsökkentéseket illeti, a tavaly végrehajtott 20 százalékos leépítéssel karcsúsított, 110 ezres állomány tovább olvad, újabb tízezer munkavállalótól válhatnak meg az idén a csoport németországi működési területén. Sokat spórolhatnak a flotta­üzemeltetésen is: Carsten Spohr vezérigazgató elmondta, hogy elrendelik a 25 évesnél idősebb, nagy fogyasztású repülőik kivonását a menetrendből, s azt ígérik, hogy a 2021-es év minden vonatkozásban a Lufthansa átméretezéséről és korszerűsítéséről fog szólni. A hétszáz repülőből álló flottát 2023-ig 650 darabosra csökkentik, a többi között nyugdíjazzák a kiöregedett Boeing 747-400-aso­kat és az Airbus 340-600-asokat. A Lufthansa árfolyama, amely az idén már 15 százalékkal erősödött, 2,5 százalékos eséssel reagált a vezetés által felvázolt tervekre.

Száz gépétől válik meg a Norwegian Air

Április-májusban fogadhatják el a működését az ír és a norvég csődbíróság felügyelete alatt átszervező Norwegian Air újraindulási tervét. Európa egykor harmadik legnagyobb fapados légitársasága ennek keretében a saját és a lízingelt gépeiből 97‑et ad el, illetve ad vissza, és a flottát 53 gépesre szűkíti. A transzkontinentális fapados modelljének bukásával csődhelyzetbe került légitársaság jelenleg hat géppel belföldi járatokat teljesít.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.