A Lufthansa csoport rekordnagyságú, 6,73 milliárd eurós veszteséggel zárta a 2020-as évet, szemben a Refinitiv 6,63 milliárdos elemzői konszenzusával. Az árbevétel tavaly 2019-hez képest 63 százalékkal, 13,59 milliárd euróra zuhant. A tavalyi negyedik negyedév csütörtökön közölt számain már látszanak a tavasszal elrendelt nagyarányú költségcsökkentések pozitív hatásai, az időszakot a legnagyobb európai légügyi csoport 1,14 milliárd euró nettó veszteséggel zárta, ez a vártnál százmillió euróval kedvezőbb adat.
A 2,59 milliárd eurós forgalom pedig 71 százalékkal marad az egy évvel korábbi időszaké alatt.
A légi közlekedés normalizálódásának csúszására hivatkozva az idén is mínusszal terveznek, de üzemi szinten a tavalyi 5,45 milliárdnál szerényebb mínuszra számítanak. Ehhez azonban további drákói szigorításokra lesz szükség az Austrian Airlinest a Swisst és a Eurowingst is magában foglaló csoportnál, különben nem sokat ér az Európai Bizottság által végül jóváhagyott 9 milliárd euró állami támogatás. A berlini kormány tulajdonrész-vásárlással, támogatott hitelekkel és garanciákkal nyúlt a Lufthansa hóna alá a tavaly júniusban átutalt összeg teljes visszafizetésének fejében.
A csoport nettó adóssága egy év alatt 6,7 milliárdról 9,9 milliárd euróra nőtt, likviditása a mentőövnek köszönhetően 10,6 milliárd eurón stabilizálódott, ebből 5,7 milliárd az állami forrás.
Remco Steenbergen pénzügyi igazgató szerint ilyen tartalékokkal át tudják vészelni a járvány tovagyűrűző hatásait, noha abban bíznak, hogy a nyári utazási szezon számukra is áttörést hozhat.
Az optimizmus a járvány harmadik hullámának berobbanását követő korlátozások elrendelésével halványult, a Lufthansa az idei kapacitáskihasználtságot a korábban tervezett 40-60 százalékos értékről 40-50 százalékra vette vissza. A készpénzégetés azonban tovább folyik, ennek mértékét a tavalyi záró negyedévben sikerült havi 300 millió euróra szorítani, és az idei első negyedévben is hasonló átlagra számítanak.
Szépségtapasz a Lufthansa számára a teherszállítási üzletág felfutása, itt tavaly rekordot értek el: a kiigazított üzemi eredmény soron egymilliárd eurós profit szerepel, szemben a tavalyelőtti 772 millióval.
Ami a költségcsökkentéseket illeti, a tavaly végrehajtott 20 százalékos leépítéssel karcsúsított, 110 ezres állomány tovább olvad, újabb tízezer munkavállalótól válhatnak meg az idén a csoport németországi működési területén. Sokat spórolhatnak a flottaüzemeltetésen is: Carsten Spohr vezérigazgató elmondta, hogy elrendelik a 25 évesnél idősebb, nagy fogyasztású repülőik kivonását a menetrendből, s azt ígérik, hogy a 2021-es év minden vonatkozásban a Lufthansa átméretezéséről és korszerűsítéséről fog szólni. A hétszáz repülőből álló flottát 2023-ig 650 darabosra csökkentik, a többi között nyugdíjazzák a kiöregedett Boeing 747-400-asokat és az Airbus 340-600-asokat. A Lufthansa árfolyama, amely az idén már 15 százalékkal erősödött, 2,5 százalékos eséssel reagált a vezetés által felvázolt tervekre.
Április-májusban fogadhatják el a működését az ír és a norvég csődbíróság felügyelete alatt átszervező Norwegian Air újraindulási tervét. Európa egykor harmadik legnagyobb fapados légitársasága ennek keretében a saját és a lízingelt gépeiből 97‑et ad el, illetve ad vissza, és a flottát 53 gépesre szűkíti. A transzkontinentális fapados modelljének bukásával csődhelyzetbe került légitársaság jelenleg hat géppel belföldi járatokat teljesít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.