Negatívról pozitívra változtatta a globális légi közlekedési szektor kilátásait a Moody’s, a hitelminősítő a globális oltási kampányok előrehaladtával és az utazási korlátozások fokozatos leépítésével indokolta a lépést.
A vakcinával védett emberek többsége fejlett utazási kultúrájú országok lakosa,
s ha ők már a közeljövőben, sőt a nyaralási szezonban visszatérhetnek megszokott életformájukhoz, az az egész iparágnak nagy lökést adhat.
A földrajzilag eltérő ütemben folyó járványkezelés és a fertőzés lehetséges újabb hullámai miatt azonban egyelőre egy-másfél év kell ahhoz, hogy a határok ismét korlátozások nélkül átjárhatóak legyenek, ám a kereslet felzárkózásával már mostantól számolni lehet.
A belföldi utazások az Egyesült Államok, Ausztrália és Kína esetében már közelítik a pandémia előtti szintet, s Európa megosztottsága miatt az iparág feltámadásában is ők játsszák most vezető szerepet.
A nyáron Amerika és Európa közti utazási korlátozások is enyhülnek, és a szektorba a vakcinaútlevél bevezetésétől is sokat remél, ahogy az elhalasztott utazások, a távol élő rokonok meglátogatása és a stresszoldó kikapcsolódások keresése is növeli a légitársaságok foglalásait. Számukra a kánaán még nem érkezik el az idén, a Moody’s összegzése szerint veszteséges üzemmódban repülnek át 2022-be, igaz, a tavalyinál jóval szerényebb mínuszra számíthatnak.
Ahogy a repülőtér-üzemeltető társaságok számára sem lesz 2021 a nagy felzárkózás éve, Kínán kívüli képviselőik egyelőre a sebeik nyaldosásával és az újratervezéssel vannak elfoglalva. A legnagyobb európai üzemeltető, a német Fraport-csoport keddi gyorsjelentésében visszatérő elem a „jelentős csökkenés”, legyen bevételről, veszteségről vagy utasszámról szó. Üde színfoltot csupán a Hszienjang jelent számukra, de ott sem eget verdeső még a forgalom, s pozitívum még a teherszállító gépek kiszolgálása, amelynél még a 2019 első negyedév számait is überelni tudták.
A Fraport-csoport drasztikus költségcsökkentésekre kényszerült, ebbe a háromezer fős megegyezéses leépítés, a Kurzarbeit bevezetése, egyes részlegek átmeneti bezárása is segített:
Frankfurtban 21 százalékkal, globálisan 35 százalékkal faragták le kiadásaikat 2020 első negyedévéhez képest.
A csoport 1,9 milliárd eurós kötvénykibocsátással erősítette likviditását a negyedévben. A menedzsment a tavaly év végén kiadott prognózisát megerősítette, eszerint a 2021-es üzleti évet 2 milliárd eurós forgalommal, és 300-450 millió euró közötti EBITDA-val zárhatják. Mindkettő jelentős bővülés a tavalyihoz képest, akkor 1,5 milliárdos bevétel mellett 48,4 millió eurós EBITDA-t mutattak ki, viszont mélyen a 2019-es békeév 3,3 milliárdos forgalma és 1,18 milliárdos EBITDA-ja alatt maradnak.
A németek az üdülési szezontól sokat remélhetnek, hiszen ők üzemeltetnek 40 görög repülőteret, Burgaszt, Várnát, és Antalyját is.
A Fraport részvényárfolyama 0,6 százalékos erősödéssel fogadta a gyorsjelentést, a kurzus tavaly március óta 61 százalékos plusz tudott felmutatni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.