Szigorúbb költséggazdálkodással, esetenként élve a fizetési moratórium kínálta lehetőséggel, máskor támogatást is felhasználva szolgálták ki megbízóikat 2020-ban a vasúti árufuvarozók. Árbevételük szinten tartása nagy kihívás volt, vegyesen sikerült, de az esetenként romló eredményük kezelhető szinten maradt.
A német többségi tulajdonú Floyd Szolgáltató Zrt. például számos új üzleti partnert tudott szerezni, így még 8 százalékkal nőtt is az árbevétele. Az osztrák államtól ártámogatást kapott környezetbarát szállítása megsegítésére, és kedvezményes tarifával használhatta szomszédunk pályahálózatát.
A Floyd jelentősen lefaragta az anyag jellegű ráfordításait, és élt a moratóriummal is.
Az adózott eredményét egymilliárd forinttal 1,1 milliárd növelte, a saját tőkéjét pedig 2,2 milliárdra duplázta.
Egymilliárddal a GYSEV Cargo Zrt. is növelte az árbevételét, de a 16,4 milliárdos forgalomhoz a 2019-estől kissé elmaradó, 0,4 milliárdos adózott eredmény társult. A nagyobb bevétel a hazai logisztika és a vasúti exportáru-szállítás erősödéséből származott. A magyar-osztrák GYSEV Zrt. leányvállalatának jelentős logisztikai partnere az AB Skanditra, az IKEA Industry és a Heineken Hungária. Raktárai tavaly megteltek, ezért még bérelnie is kellett az Interfruchttól.
A CER Hungary Zrt. – amely egy magyar magántulajdonú regionális holding tagja – szerényebb forgalmat és eredményt ért el tavaly, mint 2019-ben, de a saját tőkéje így is nőtt. Éves jelentése szerint a társaság vezetése úgy számol, hogy a rendkívüli járványügyi szükséghelyzetnek nincsenek olyan hatásai a társaság rövid távú pénzügyeire és likviditásárá, amelyek lényegesen befolyásolnák a vállalkozás folytatásának képességét.
Veszteséges lett viszont a Rail Cargo Hungaria Zrt. és az MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Az előbbi esetében – némi árbevétel-csökkenés mellett – az eredmény 3,8 milliárdos mínuszról 5,7 milliárdosra zuhant, bár ez nem volt nagy meglepetés.
Az ország legnagyobb vasúti árufuvarozója ugyanis szinte egyedüliként végzi a fajlagosan rendkívül költséges egyeskocsi-fuvarozást, vagyis az általa továbbított szerelvények vagonjainak összetételét az út során többször módosítani kell az adott megállókban újként érkező, illetve megérkező fuvarok miatt.
Mivel az egyeskocsi-fuvarozás kapcsolja be a gazdaság vérkeringésébe vidéki vállalkozások sokaságát, a magyar állam kész a tevékenység támogatása. A labda a támogatási javaslatot elbíráló uniós illetékeseknél van, a Világgazdaság úgy tudja, hogy az őszre remélhető döntés.
Az MMV 4,8 milliárdos árbevétele majdnem a fele az előző évinek, de a vesztesége kisebb a 2019-esnél,
tehát a társaság tavaly jobban szerepelt, mint egy éve.
Az Illés Holding 49 és a Railtrans International a. s. 51 százalékos tulajdonában lévő szállító tulajdonosai is elkötelezettek a a vállalkozás folytatása mellett a koronavírus járvány esetleges további hatásainak dacára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.