Elfogadta Karácsony Gergely főpolgármester Tüttő Kata főpolgármester-helyettes előterjesztését, amelyben használt német villamosok beszerzését javasolta a fővárosnak
– értesült a Világgazdaság.
Eszerint három ütemben összesen 35 darab, Frankfurtban eladósorba került kötöttpályás jármű érkezik a budapesti tömegközlekedésbe mintegy 7,7 milliárd forintért.
A BKV bízik benne, hogy a Frankfurti Közlekedési Vállalat (VGF) hajlandó lesz tárgyalni
a honosítási és szállítási költségekkel együtt 220 milliós darabár mérsékléséről.
A Siemens-Düwag alacsony padlós villamosok 1993-as, illetve 1997-es gyártmányúak, tehát a főváros 25-30 éves szerelvényeket vesz, amelyek ráadásul nem klimatizáltak – igaz, ennek utólagos beszerelése műszakilag lehetséges.
A városvezetés járműbeszerzési döntése azért is különös, mert éppen a hetekben derült ki, hogy az új, korszerű, klimatizált CAF-villamosok május 18-án lejárt opciójából egyetlen darabot sem hívott le a BKK forráshiányra hivatkozva. A lehetőség nem úszott el teljesen, a spanyol gyártó ugyanis belement, hogy még egy évig fenntartsa Budapestnek a – még egy 2014-es szereződés alapján rendelkezésre álló – feltételes mennyiséget.
A rövid kivitelű CAF egységára 700 millió forint, vagyis a főváros által most jóváhagyott keretből 11 modern villamossal javulhatott volna a budapesti közösségi közlekedés szolgáltatási színvonala.
Nem mellékesen ezeknek 200 férőhely a kapacitásuk, míg a szóban forgó VGF-modelleké legfeljebb 170. Ennek azért van jelentősége, mert a tervek szerint a használt villamosok rövid távon a nagy kihasználtságú 2, illetve a 2M vonalakon futhatnak, a szűkebb utastér viszont a csúcsidőszakokban kellemetlen lehet az utazóközönségnek.
További furcsa eredményt ad, ha az összevetés a tavalyi, szintén egy évvel elcsúsztatott troliopcióval történik. Az ugyancsak vadonatúj, 51 darab Skoda-Solarisból szintén finanszírozási gondok miatt nem kért a városháza 2020. november végéig. Ez a tétel nagyjából 11 milliárdba került volna, és összesen 4900 korszerű férőhellyel bővítette volna a BKV utaskapacitását. Hét hónappal később azonban már nem okoz nehézséget nagyjából 5900, távolról sem új férőhelyre 7,7 milliárdot áldozni. Ám ennél is érdekesebb kérdés, hogy honnan teremti elő most ezt a pénzt a főváros:
részben az Európai Beruházási Bankkal (EIB) korábban kötött hitelszerződés terhére, méghozzá úgy, hogy a még meglévő keretet átcsoportosítja.
A Skoda-Solaris trolik, valamint a CAF-villamosok megvásárlása érdekében éppen ugyanezt javasolta a kormány a főpolgármesternek annak idején, erről még kormányhatározat is született. Csakhogy Karácsony Gergely akkor azt állította, hogy ez nem lehetséges, mivel az EIB-hitel már le van kötve, és különböző beruházásokra kell. Ezek szerint mégis rugalmasan kezelhető a keret.
Mindezekkel együtt is fontos leszögezni, hogy a BKV villamosparkjának frissítése jó és támogatandó cél. A járművek 83 százaléka már kifutott a gyártók által ajánlott élettartamból, 2024–2025-re csaknem száz 50 év körüli villamos szállíthatja az utasokat. Ezért sem halogatható a flotta cseréje. Az persze véleményes, hogy a harmadik X-hez közelítő frankfurti járművekkel mennyiben javulnak a pillanatnyi állapotok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.