BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lezárult az Airbus és a Boeing csörtéje

A modern gazdaságtörténet leghosszabb kereskedelmi konfliktusának vethet véget, hogy Biden elnök szeretné szorosabbra fűzni a szálakat az EU-val.

17 éve húzódó kereskedelmi konfliktus végére tehet pontot az USA és az EU. A légitársaságok és légiipari cégek állami támogatásával kapcsolatos vitát a Donald Trump által bevezetett szankciók – és az uniós viszontválaszok – több milliárd dollárral terhelték meg – írta a Figyelő.

Biden elnök európai látogatása a transzatlanti kapcsolatok megerősítéséről szól, így a régóta húzódó vita lezárása szimbolikus gesztus lenne mindkét fél részéről. A tárgyalásokról kiszivárgott hírek szerint az Airbus és a Boeing bőrére menő torzsalkodás megszüntetéséről megszületett az elvi megállapodás, azt már csak a csúcsvezetőknek kell jóváhagynia. A megállapodás előtt azonban még konzultációkat folytatnak az Airbusnak otthont adó államok (Németország, Franciaország, Spanyolország) vezetőivel.

Ha létrejön a megállapodás, az a legjobbkor jönne a pandémia által sújtott szektornak.

A két fél részéről már korábban is mutatkoztak gesztusok a szankciók feloldására, márciusban négy hónapos időszakra felfüggesztették számos termékre a korábban rájuk kivetett büntetővámokat. Az USA 2019. októberében összesen 7,5 milliárd dollár értékű uniós importra szabott ki ilyen szankciókat. Az EU válasza egy 4 milliárd dolláros szankciós csomag volt.

Fotó: CRISTINA PEDRAZZINI / SCIENCE PHOT / CPD / Science Photo Library / AFP

Az Airbus és a Boeing konfliktusa egyike a legrégebben húzódó kereskedelmi konfliktusoknak, holott a két cég már hosszú évek óta sürgeti a megegyezést. A tárgyalások eddig a WTO, a Világkereskedelmi Szervezet koordinálásával zajlottak – csekély eredményekkel.

A kiegyezés – és a szektor fellendülése – nagyon ráfér mind a két cégre.

A Boeing az elmúlt év utolsó negyedében 8,4 milliárd dollár nettó veszteséget szenvedett el, 15,3 milliárd dollár bevétel után, ami 15 százalékkal marad el az előző év azonos időszakának szintjétől. A teljes éves nettó veszteség megközelítette a 12 milliárd dollárt. Az árbevétel 24 százalékkal 58,2 milliárdra zuhant. A gyártó már 2019-ben is veszteséges volt, az előző több mint 20 év után első ízben.

Az Airbus kicsit jobban jött ki a válságból, igaz ebben nagy szerepet játszik az is, hogy a Boeing új gépével történt katasztrófák, majd azok forgalomoból való kivonása súlyosan érintette a rendelésállományt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.