BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nemcsak a levegőt, a versenyt is mérgezik a külföldi kamionosok

Svédországban bírsággal sem tudják rászorítani a külföldi közúti árufuvarozók egy részét a szabályok betartására. A skandináv ország e téren egy cipőben járhat Magyarországgal.

Mintegy hatszáz olyan külföldi teherautó járja a svédországi utakat, amely nem tartja be a rá vonatkozó szabályokat – olvasható az SVT svéd állami televízió honlapján. A panasz szerint

vagy nincs engedélyük, vagy nem tartják be a járművezetők pihenőidejére vonatkozó előírásokat, például a sofőrök kénytelenek két-három hónapot is a vezetőfülkében éjszakázni, máskor tisztességtelen áron, a helyieknél kilométerenként 20-30 svéd koronával olcsóbban vál­lalnak fuvart.

Arra is akad példa, hogy országon belül akár tizenhat napon át fuvaroznak (kabotázs), holott a svéd törvények szerint a külföldi kamionok hét napon belül a célállomásukon kívül csak három másik helyen állhatnak meg, ezután el kell hagyniuk az országot.

A felsorolt információk egy új felmérésből származnak. A megállapítások kapcsán a honlap által idézett Henrik Sternberg, az amerikai Iowa Állami Egyetem logisztikai kutatója rámutatott, hogy e gyakorlat kedvezőtlenül hat a járművezetők munkakörülményeire, a versenyre és a környezetre is.

Hiába a bírságok, ha nincs visszatartó erejük, több teherautós újra és újra próbálkozik. Talán kevés az ellenőrzés.

Fotó: Shutterstock

Magyarországra nyilván nem érkezett panasz, hiszen Svédország ugyanabban a cipőben jár, mint bármelyik más uniós tagország. Arról van szó, hogy miközben az uniós fuvarozók betartják a kötelező szabályokat, a harmadik országokból érkezők nem mindig

– reagált a hírre Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének megbízott főtitkára. A kabotázs például adott keretek között engedélyezett az uniós országok cégeinek, és e szabályokat az Európa-szerte – Skandináviában is – dolgozó magyar fuva­rozók be is tartják.

Jó reggelt, tisztelt Svédország, mondhatnám, hiszen az ismertetett problémák csak fokozódni fognak az uniós harmadik mobilitási csomag, de főleg az abban foglalt kiküldetési irányelvek vagy a minimálbér szabályainak élesítésével. Ezek a tagországok cégei számára olyan korlátozásokat is előírnak, amelyek az unión kívüliekre nem vonatkozhatnak

– mondta a szakember. A harmadik országok fuvarozói ezután hatványozottabban fogják az árakat letörni. A csomag megnehezíti a térségünkbeli uniós országok fuvarcégeinek a működését, nem véletlenül folyik három-négy éve a polémia arról, hogy a harmadik mobilitási csomag eszközeivel kell-e a piacot szabályozni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.