A MÁV Zrt. által működtetett vasúthálózat 7,3 százaléka volt használaton kívül tavaly, ez 630 kilométer sínpárt jelent. Jelenleg nincs rá piaci igény, hogy e pályákat valamely szolgáltató áruszállításra használatba akarná venni
– válaszolt a VG-nek az állami vasúttársaság kommunikációs igazgatósága. Jelezték viszont, hogy ha vasúttársasági kérés vagy alternatív használatot célzó pályázat érkezik, akkor a MÁV piaci vizsgálatot folytat le az érintett vasúti szakaszra.
A kérdést az tette időszerűvé, hogy környezetvédelmi megfontolásból Németországban viszont terítéken van a használaton kívüli pályák újbóli használatba vétele, mégpedig állami támogatással. Mint lapunk a közelmúltban beszámolt,
már 1994 és 2020 között újraaktiváltak több mint 900 kilométernyi pályát a személyszállítás és több mint 300-at az árufuvarozás számára, most pedig a kilencvenes években kényszerpihenőre küldött vonalak vannak fókuszban.
Felújításuk és használatba vételük megsegítése érdekében a települési közlekedés finanszírozásáról szóló törvény forrást teremt a szövetségi államoknak az önkormányzatok közlekedési feltételeinek javítására, a szövetségi kormány pedig a vasútvonalak újbóli használatba vételére is. Ilyen célú forrásokkal egyes szövetségi államok is rendelkeznek.
A VG érdeklődött a magyarországi pályák sorsáról döntő Innovációs és Technológiai Minisztériumnál (ITM) a használaton kívüli vasúti pályákkal kapcsolatos tervekről – megmaradnak például tartaléknak, esetleg felszedik azokat –, az állaguk megőrzésének és karbantartásának költségéről, esetleges újbóli használatukról és arról, hogy ezt a hazai szabályozás ezt ösztönzi-e? A VG megkérdezte azt is, tervezi-e az állam újabb pályaszakasz használaton kívül helyezését.
A tárca kommunikációs igazgatósága közölte, hogy
az országos törzshálózat részét képező vasútvonalak listáját törvény rögzíti, az országos vasúti mellékvonalakat kormányrendelet sorolja fel.
A hazai vasútvonalak jelenlegi helyzete e jogszabályok módosításával lenne megváltoztatható, ilyen döntést azonban sem az Országgyűlés, sem a kormány nem hozott. (A hivatkozott törvényt és kormányrendeletet a válaszban megjelölték.)
A VG a költségekről a MÁV-tól tudott meg többet, eszerint
a társaság 2020-ban a vasúti pályahálózat állagának megőrzésére, karbantartására – tehát nem csak a használaton kívüliekre – 47,3 milliárd forintot fordított.
Érdekesek a kapott részadatok is. Eszerint a vasúttársaságnak összesen 7243 kilométer közforgalmú pályája van, ebből 6613 kilométeren van közlekedés. A legtöbb sínen futnak személy- és tehervonatok is: utasokat 6090, árut 6271 kilométeren továbbítanak. Azok a pályaszakaszok értelemszerűen rövidebbek, amelyeken kizárólag személy- (223 kilométer), illetve kizárólag teherszállítás (442 kilométer) folyik. A vasúti forgalom által érintett, említett 6613 kilométernyi sínből kizárólag személyforgalomban 223, teherszállításban 442 kilométer vasúti pálya érintett.
A MÁV arra is felhívta a figyelmet, hogy egyes vonalszakaszok kizárólag az árufuvarozást szolgálják, ilyenek az iparvágányokhoz vezető összekötő és csatlakozó pályák. A társaság által működtetett hálózaton a személyszállító és tehervonatokon kívül mozdonyvonatok és üzemi vonatok is közlekednek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.